Blackelvira
08-06-2008, 18:35
Jag är född på 70-talet och kan inte påminna mig om att jag någonsin smörjde in mej med solskyddsmedel när jag var liten,inte heller att jag någonsin brände mig. Visst måste solen vara annorlunda nu?Alla bränner sig och nu köper man solskyddsmedel som är uppemot 40.Jag vet helt säkert att vi aldrig hade någon kräm hemma och vi bodde nästan på stranden och sjön hela sommaren.
Senast idag på radionyheterna varnade de för att man skulle akta sig för solen, pga att ozonlagret är extremt tunt för tillfället.
Det är väl våra föräldrar (och vi) som skapat det berömda hålet vilket gör att så många människor får hudcancer varje år - nåt som man aldrig hörde talas om förr...
freddie
08-06-2008, 19:09
Anledningen till vår oro är väl att hudcancer är vanligare idag än förr i tiden. Beror på att vi åker till Thailand på vintern då vår hud är oförberedd?
Nja, jag vet inte. Jag har horribla minnen från barndomen (50-talet) med sönderbränd rygg, armar och ansikte när jag vistades hos en faster en sommar. Hon ansåg, till skillnad från min mamma, att barn mådde bäst av att utsättas för sol! Hon tyckte jag var en vekling som blev sjuk och fick feber av solen!
Jag har aldrig tålt sol i större mängder. Mina barn är lika känsliga. Det var t-tröja som gällde för dom och så lite bar hud som möjligt när dom var små. Utom benen, dom är inte lika känsliga tror jag.
Jag har bränt mig på ryggen så jag flagnat nån gång under barndomen. Det var antagligen när jag var i den åldern att mamma slutat springa efter mig med solkrämen för när jag var riktigt liten blev jag alltid insmord. Sedan jag blev vuxen har jag aldrig smort in mig med solkräm hemma i Sverige och aldrig bränt mig.
Kanske har solen blivit starkare för vår hud pga ozonlager etc. Kan för lite om det.
Men
- Vi har olika hudtyp. Någon bränner sig aldrig. Någon behöver bara vara ute en liten stund för att blir röd som en kräfta.
- Solkräm är inte enda skyddet. Många småbarn har hattar, långärmat, får leka mer i skugga etc.
- Solbrännan i sig är ju också lite skydd. D v s om vi inte maxexponerar oss från början så hinner vi skapa ett eget skydd. Kanske var vi ute och lekte mer på 70-talet än barn gör idag?
Själv behöver jag egentligen krämen, men tycker den är lite läskig och omständig att smörja in på rätt platser. Ibland använder jag ändå kräm. Ibland bränner jag mig. Ibland hinner jag bli lite brun och klarar mig bättre.
emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.