Full version: Mårbacka
Susanna
Hej!

Jag har två Mårbacka pelargoner som står i ett västerfönster inomhus. Eftersom de inte växer som de ska gör jag troligtvis något fel, kanske kan ni lista ut vad?

De har mycket långa stjälkar och har dragit i väg på längden. De har många blad och blommor men allt sitter högst upp. De är cirka 50 cm höga. Hur ska jag göra för att få blad längre ner på grenarna? Vad kan felet vara?

Hälsningar Susanna
cinis74
Oftast drar pelargonerna i väg på höjden om de inte får tillräckligt med ljus och näring. På sommaren trivs pellisarna utmärkt utomhus och jag har märkt att mina ofta skjuter nya skott långt ner när de fått stå utomhus och solat sig.

Annars är det nog den tuffa metoden - klippa ner till våren - som gäller. Då får du ju flera blommor nästa år som bonus... tongue.gif Låt dock alltid ett par blad vara kvar där du klipper annars är det risk för att grenen "ruttnar".

//Cina
alexis
Hej
Mina Mårbacka stor ute i stora krukor, de blir lite kompaktare. De jag har inne är lite rangligare men det gäller att klippa ner dem rejält på våren.
lavendel
Hej!
Undrar bara...har du gasspis...det har jag....och alla pelargoner och deras släktingar som tex rosengeranium blir väldigt rangliga....enda platsen där dom blir fina är i fönstret vid balkongdörren ...den har jag har öppen nästan hela tiden från vår till höst!
Lavendel
Susanna
Nej, någon gasspis har jag inte. Inte visste jag att växter kunde påverkas av det.

Det verkar troligt att de får för lite ljus, ska ställa ut dem nästa sommar!

Tack för era svar!

Susanna
Hannele
Mårbacka är lång - inte kompakt som moderna pelargoner.
lolo
Jag håller med Hannele - Mårbacka HAR detta "rangliga" växtsätt jämfört med andra pelargoner, även om de odlas utomhus./Ann-Louise i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon