Aqvakul
Så spännande och oväntat - mitt i ett ganska exploaterat sommarstugeområde vid Blekingekusten. Det är helt fantastiskt att följa föräldrarnas vidunderliga flygturer och matningen av ungarna. Kråkorna är inte lika förtjusta utan skriar och gör skenanfall.

Är det någon som har erfarenhet av häckande glador? Skriv gärna och berätta.....
CillaM
Vad roligt för er att vara med om! Jag har bara sett en enda glada i mitt liv och då var den förmodligen rejält på villovägar och den flög över mitt hus. Men å andra sidan var det mitt i rovfågelsemigrationen så jag fick se mängder, och då menar jag mängder (!!) med rovfåglar den dagen.
Aqvakul
När jag flyttade till Skåne 1976 så var glador sällsynta. Sedan dess har de ökat enormt och är i slättbygd kanske den rovfägel man oftast ser. Bodde 20 år vid Revingefältet och där trivs de bra. I Blekinge har jag inte sett så många, men Listerlandet erbjuder också en lämplig biotop.
mamamaggan
Vet inget om häckande glador eller om glador i allmänhet men fick se några när vi var i Skåne. Vackra fåglar, har aldrig sett dem förr.

Måste vara spännande att kunna följa dem på nära håll.
embees
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2008, 20:40) *
Så spännande och oväntat - mitt i ett ganska exploaterat sommarstugeområde vid Blekingekusten. Det är helt fantastiskt att följa föräldrarnas vidunderliga flygturer och matningen av ungarna. Kråkorna är inte lika förtjusta utan skriar och gör skenanfall.

Är det någon som har erfarenhet av häckande glador? Skriv gärna och berätta.....

Nej de häckar inte rätt utanför fönstret utan några hundratal meter härifrån.
Men vi har dagligen gladan/orna svävande utanför fönsterna på översta våningen. Känns ganska andaktsfullt att iakta seglatsen när den tar fart upp över taket. Vilka härliga skrin de ger ifrån sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon