Full version: Insektbett, botemedel
Pius
Finns det inget bra botemedel att smörja på insektsbetten med?

Jag kliar sönder mig varje gång nån bitsk insekt varit och tagit en tugga av mig, så jag behöver verkligen tips om något som hjälper. wacko.gif

Pius
Fenja
Teatreeolja är klådstillande och anticeptiskt.
Mvh
Fenja
Irene_L
Jag tycker Xylocain är bra. Det är en smärtstillande salva för sår och insektsbett. Finns att köpa på apoteket.
Bee
Om du känner nån som säljer Aloe Vera-produkter så kan jag rekommendera Aloe Vera Gelly. Den är jättebra mot bla insektsbett (plus mindre brännskador från ugnen mm mm )
Pirum
Antihistamin (i tablettform). Sånt man tar mot exempelvis pollenallergi. En trevlig bieffekt är nämligen att man inte får svullnad och klia från exempelvis myggbett, sådana svullnader och irriationer dämpas också.

De receptfria Loratadin och Cetirizin är nog billigast. Loratadin funkar bäst för mig i de flesta fallen, det är bara när det är riktigt illa som jag tar till Cetirizin. Jag kan ibland bli en smula trött av Cetirizin, eller så är det bara allmän pollentrötthet, jag vet inte. Loratadin verkar snabbare dessutom.

För mig:

Medel/Hög-halt av pollen: Loratadin tar bort kanske 90% av symptomen, Cetirizin 75% (min uppskattning)
Extra höga halter av pollen: Loratadin tar bort kanske 50% av symptomen, Cetirizin fortfarande 75%
Jättehöga halter av pollen : Jag tar båda i kombination...

Som sagt: Det minskar insektsbettsplågan också.
mamamaggan
CITAT (Fenja @ 08-06-2008, 21:40) *
Teatreeolja är klådstillande och anticeptiskt.
Mvh
Fenja

Höjer ett litet varningens finger för denna olja. Fick en allergisk reaktion av den , svullnade upp och det tog drygt en vecka att bli av med svullnaden.

Är känslig för insektsbett och när jag kommer ihåg så blir det Xylocain-salva , den funkar bra mot klådan.
Gåsis
Jag tar inte gärna systemverkande medel för mina insektsbett men Xylocainsalva och teatreeolja funkar bra. Det kan tom lindra att badda med en upplöst treo om man inte har något annat. I värsta fall kan man stryka på lite tandkräm, det är inte jättebra men bra i nödfall. Blir man jättesvullen och lite tagen kan nog antihistamintabletter vara bra men för mig är det sista utvägen.

/Åsa
Pirum
CITAT (Gåsis @ 08-06-2008, 22:19) *
Jag tar inte gärna systemverkande medel för mina insektsbett men Xylocainsalva och teatreeolja funkar bra. Det kan tom lindra att badda med en upplöst treo om man inte har något annat. I värsta fall kan man stryka på lite tandkräm, det är inte jättebra men bra i nödfall. Blir man jättesvullen och lite tagen kan nog antihistamintabletter vara bra men för mig är det sista utvägen.

/Åsa

Det är sant, man ska inte ta det om man inte behöver. Jag får insektsskyddet som "bonus" eftersom jag ändå måste ta mot gräspollen. Men, för en enstaka kväll tror jag inte det är så illa att ta antihistamin för att undvika det värsta. Jag var på en ö för någon vecka sedan, knotten hade smörgåsbord på mitt ansikte, utan antihistaminer hade jag sett ut som om jag hade vattenkoppor.

Jag skulle föredra xylocain framför teatree.
HelenJ
CITAT (Bee @ 08-06-2008, 21:47) *
Om du känner nån som säljer Aloe Vera-produkter så kan jag rekommendera Aloe Vera Gelly. Den är jättebra mot bla insektsbett (plus mindre brännskador från ugnen mm mm )

Finns på Apoteket. Jättebra! Klarar nässlor, getingstick, strykjärnsfummel mm rolleyes.gif
pejori
CITAT (Pirum @ 08-06-2008, 22:04) *
Antihistamin (i tablettform). Sånt man tar mot exempelvis pollenallergi. En trevlig bieffekt är nämligen att man inte får svullnad och klia från exempelvis myggbett, sådana svullnader och irriationer dämpas också.

De receptfria Loratadin och Cetirizin är nog billigast. Loratadin funkar bäst för mig i de flesta fallen, det är bara när det är riktigt illa som jag tar till Cetirizin. Jag kan ibland bli en smula trött av Cetirizin, eller så är det bara allmän pollentrötthet, jag vet inte. Loratadin verkar snabbare dessutom.

För mig:

Medel/Hög-halt av pollen: Loratadin tar bort kanske 90% av symptomen, Cetirizin 75% (min uppskattning)
Extra höga halter av pollen: Loratadin tar bort kanske 50% av symptomen, Cetirizin fortfarande 75%
Jättehöga halter av pollen : Jag tar båda i kombination...

Som sagt: Det minskar insektsbettsplågan också.

Samma här...Har dom alltid hemma... tummenupp.gif
netaave
Prova Apotekets "After sun" gel, blev rekommenderad den av distriktssköterskan när nån av flickorna hade vattkoppor och den är faktiskt bra klådstillande, lugnar dessutom ner huden runt bettet.

Annars är väl potatismjöl nåt man alltid har hemma, det lugnar också ner huden och är klådstillande. Det har jag använt på "röda stjärtar" till alla tre när dom var i blöjåldern. Hade det i en sockerströare på skötbordet. biggrin.gif
Pius
Tack för alla era tips, nu ska jag väl kunna slippa klia sönder mig.

Pius
Alba
Jag har köpt på Apoteket "After Bite". Det ser ut som en penna och man "duttar" med den på insektsbettet. Lätt och smidig att ha med sig. Fungerar väldigt bra.
karlsdal
Ringblomssalva! Den är bra till allt...klåda, bett, torrhet, munsår, skavsår, småsår, solbränna. Går att göra själv eller köpa färdig.
netaave
CITAT (karlsdal @ 09-06-2008, 14:00) *
Ringblomssalva! Den är bra till allt...klåda, bett, torrhet, munsår, skavsår, småsår, solbränna. Går att göra själv eller köpa färdig.

Har du recept?
MariaS
Jag använder alltid alco-gel (finns på apoteket) både kyler och stillar klåda. Bra är det att ha hemma så här års i vilket fall som helst, när sommarkräksjukorna är på gång.
Fenja
Recept på ringblomssalva:

2 delar ringblomsolja. Kan köpas eller göras själv. Kronbladen läggs i en burk och täcks väl med virgin olivolja, får dra i soligt fönster 4-6 veckor, silas sedan av genom bomullsduk.
2 delar virgin olivolja
1 del bivax

Smältes i vattenbad, blandas och hälls på burk.

Jag tycker inte att den har någon som helst klådstillande effekt. Men den är mjukgörande och lätt anticeptisk.

Mvh
Fenja
messermark
Jag använder mig av den gamla svidande sorten, Salubrin.
Funkar fint på bett, solsveda och även mindre brännskador. Ska dock spädas ut vid allt utom bett.
karlsdal
Det kan ta en liten stund innan det slutar klia med ringblomssalva, men om man smörjer in ett par gånger om dagen så kliar det bara precis efter man blivit biten. (Var det någon som förstod det där?? Lite yr i mössan i dag, jobbade natt i natt.)
Calypso_bulbosa
Två receptfria varianter,(som även kan kombineras vid behov) är Alsolsprit och Cortisonkräm. tummenupp.gif
Lindras inte klådan av det,så är det antihistamintablett som gäller! yes.gif
Linda88
jag brukar använda tigerbalsam. funkar toppen!
Lilla Birka
CITAT (HögaKusten @ 10-06-2008, 15:17) *
Två receptfria varianter,(som även kan kombineras vid behov) är Alsolsprit och Cortisonkräm. tummenupp.gif
Lindras inte klådan av det,så är det antihistamintablett som gäller! yes.gif

yes.gif Alsolsprit och kortisonkräm (obs! inte salva), billigt och bra och man har dessutom nytta av dessa vid andra tillfällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon