malin72
jo jag har ju köpt 2 klätter rosor till min nya ute plats..och när jag sökte här inne så såg jag att ni varnar och tycker illa om dom -cry-.gif -cry-.gif iallafall den röda..
jag har köpt en Flammentanz och en New Dawn dom ska alltså få klättra här
[attachment=19414:juni36.jpg] och då tillsammans med några clematisar...

visst finns det något bra eller ska jag åka och byta dom????????? crying.gif
*Ulrica*
Hm... nu har jag inte läst vad folk skriver för illa om Flammentanz men enligt LÅG och Flora Linnéa är det en av de bästa klätterrosorna. Jag planerar att ha ett gäng sådanan bla i en rosenbåge.

Kanske vissa inte gillar den för att den är så vanlig? Vet inte? dunno.gif
Krolliljan
Vet inte mycket ( något) om rosor men var inne i ditt album och tittade på bygget. Sååå fint det blev. wub.gif
Christina i Taxinge~
Inte vet jag vad du har läst, men jag vet att det inte alltid öses lovord över dessa två rosor.
Det beror på olika saker:
Flammentanz blommar på fjolårsgrenar vilket betyder att om den fryser ner under vintern får du ingen blomning nästkommande sommar och det är ju trist.
Men de år den blommar - WOW! säger jag bara!
Själv köpte jag en F. förra året och gläds åt att den inte frysit nåt denna milda vinter som varit.

New Dawn har "alltid" rekommenderats när det handlar om klätterrosor - den är ju underbart vacker! Ganska tålig och blommar på årsskotten så det är ingen tragedi om den fryser ner på vintern, den hinner alltid blomma ändå.
Det är som är lite lurigt med ND och som gjort många besvikna på senare år är att den inte vill växa sig hög.
Själv har jag en ND som är ca 7-8 år gammal. Den blir lätt uppåt 3m på en sommar och blommar snällt. Eftersom den var så vacker köpte jag ytterligare 3st för ca 4 år sedan. Ingen av dem är högre än 120cm. De blommar och är fina, men de ska ju vara klätterrosor!!
Min alldeles egna teori om detta är att senare tiders ND odlas fram från en annan klon än som var fallet tidigare. OBS!! Detta är alltså ingen sanning bara en teori jag har...

Malin, du ska plantera dina två rosor och försöka ge dem bästa förutsättningar.
Om det funkar får du nåt riktigt praktfullt att vila ögonen på!
Om det inte funkar har du fått erfarenhet och kan flytta dem till ett annat ställe och köpa nya sorter till din fina uteplats.

malin72
sweatingbullets.gif tack nu känner jag mig lite lugnare giggle.gif jag hoppas på att dom ska trivas och att nd vill växa på höjden med, det är ju liksom vitsen...att dom ska bli höga och klä in platsen smile.gif
tack krolliljan..nu har den tak med...kommer nya bilder imorgon tummenupp.gif
Ezereht
finns väl nån liknande new dawn som heter penny lane? Eller har jag helt fått allt om bakfoten?!
Kajsa

Flammentanz, det är inte något fel på den rosen annat än att den inte blommar hela sommaren, annars är den tuff, tål lite kyla. Så fort någon ros blir vanlig ska en del rynka på näsan, överdrivet tycker jag, gläds över dina rosor, du kommer bli så nöjd med båda.

Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt.
malin72
tack kajsa!!!
Ang new Dawn..ska den täckas på vintern extra för att klara sig bättre eller???
Krakan
Hej!
Jag bor i zon 4 och har en Flammentanz som är några år gammal. Den växer så det knakar och blommar från slutet av juni/början av juli och hela sommaren. Den hade faktiskt blommor ända in i november förra året. Den har aldrig frusit ned och aldrig haft någon sjukdom. Den är så tacksam för den lilla omvårdnad den får. Så vacker också!
malin72
det låter ju toppen..håller tummarna hårt här rolleyes.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (malin72 @ 08-06-2008, 23:25) *
Ang new Dawn..ska den täckas på vintern extra för att klara sig bättre eller???

Eftersom ND blommar på årsskott är det inte lika viktigt att täcka den på vintern - fryser den, får du ändå blomning.
Flammentanz däremot får ingen blomning alls om den fryser ner. Kanske viktigare att täcka den isåfall.

Men om du är beredd att ta jobbet med täckning, så föreslår jag att du täcker båda. Då har du iaf en viss garanti! yes.gif

Ezereht
CITAT (Kajsa @ 08-06-2008, 23:16) *
Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt.

Fin var den, men jisses det lät ju inget vidare med härdigheten unsure.gif
Adelina
Min erfarenhet av New Dawn är att den visst blir rejält stor men att den tar lång tid på sig att komma igång, det kan ta flera år från plantering (ofta 5-6 år) innan den blir riktigt stor.

Jag har själv en jättestor gammal N D (från 60-talet) som jag fick skära ner helt p g a renovering. Fast den alltså borde ha ett rejält rotsssytem, så har den tagit tre år på sig att komma upp i sin gamla höjd igen!
Men det är en himla fin ros, om än något skräpig. Fast jag tycker just den där skräpigheten är fin biggrin.gif
Thé
Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden?

Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om smile.gif

Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten?
Adelina
CITAT (holyanna @ 10-06-2008, 14:32) *
Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden?

Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om smile.gif

Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten?

Alltså, sååå hemsk är den inte biggrin.gif
Det är ju bara det att den drösslar sina blomblad på marken hej vilt, istället för att de sitter kvar och vissnar på busken.
Men jag tycker det är vackert själv, men städpedanter kan nog bli galna på den, haha!
*Humlan*
Jag satte en New Dawn intill mitt plommonträd 2006, idag sträcker hon sig en bra bit över mitt huvud uppe i plommonträdet. Skulle tro att hon är en 3 och en halv meter hög. Svårt att uppskatta eftersom hon även sträcker sig i sidled där uppe. Jag tycker att du gjort ett bra val. Visst flyger det lite kronblad om den men det tycker jag är romantiskt och som sagt så farligt skräpig är den inte.

Flammentanz har jag oxå och det är en tålig rackare! Jag fick rädda den undan stenläggaren förra hösten. Klippte ner den rejält och satte den på sin nya plats, den kommer som attan nu och blommar dessutom! Det trodde jag inte eftersom jag klippte ner den. Trevlig bonus!
[attachment=19635:trädgård...juni_013.jpg]

Kajsa
Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.

Jo mitt ex. är bara 5 år
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 12-06-2008, 22:11) *
Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.

Jo mitt ex. är bara 5 år

Ja, vår Fl är, enligt grannar som bodde här då, planterad på 60-talet, då vårt hus byggdes, och den är på gång att blomma...Jag brukar föryngringsbeskära, dvs skära/klippa/såga bort någon/några av de äldsta grenarna från marken när jag ser att det behövs, tex när ngn äldre gren ser lite mörkare/tråkigare ut och det har kommit nyare grenar från marken.
Jo, det är en tacksam ros.
Apropå "Penny Lane"(fröplanta till "New Dawn")planterade jag en sådan i våras, och den har vuxit på bra och skall nog snart blomma. Men jag vet, Kajsa jag bor ju i den zonen jag bor zon 1-2...
malin72
tack för era svar...vet ni vad jag hittade på min tomt giggle.gif jag hade totalt glömt bort dom..jag har vad jag tror en Sympathie och en Flammentanz sen tidigare...dom har nog stått i ca 7 år och dom mår ju inte bra....kan jag flytta dom tro och ge dom bättre liv???

[attachment=19658:juni55.jpg] Sympathie??
[attachment=19659:juni53.jpg] Sympathie??
[attachment=19660:juni54.jpg] Flammentanz ??? grannens humle invaderar med...

vad kan vara felet med dom??? dålig jord, läget, eller vad??? dunno.gif
Christina i Taxinge~
De verkar stå väääääldigt nära en husvägg? Det är aldrig bra - för torrt!
Har du gödslat och pysslat med dem tidigare?

Om inget gjorts och de har det dåliga läget, är det ju fantastiskt att de ser ut som de gör!

Jag tycker absolut du ska flytta dem till bättre läge och pyssla om dem - de kommer att bli din trädgårds verkliga blickfång tror jag! wub.gif

malin72
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-06-2008, 12:02) *
De verkar stå väääääldigt nära en husvägg? Det är aldrig bra - för torrt!
Har du gödslat och pysslat med dem tidigare?

Om inget gjorts och de har det dåliga läget, är det ju fantastiskt att de ser ut som de gör!

Jag tycker absolut du ska flytta dem till bättre läge och pyssla om dem - de kommer att bli din trädgårds verkliga blickfång tror jag! wub.gif

thanks.gif när kan jag flytta dom då????
Christina i Taxinge~
Det beror på.....
vill du ha blomningen så måste du vänta till den är över och kanske allra helst till tidigt nästa vår då rosorna ännu "sover" men jorden är grävbar.

Själv är jag en hetsporre i trädgården som alltid flyttar mina rosor precis när det passar mig!

*viskar*
om det var mina rosor skulle jag strunta i årets blomning, klippa ner dem till ca 40cm och flytta dem till ett lämpligare ställe nu på studs!
Passa med vatten, skugga med fiberduk eller dyl, om det blir soligt.
Thé
Jag skulle nog ta det till hösten. Hösten är en bra tid för att plantera rosor.
Christina i Taxinge~
Ja, hösten är utmärkt att plantera rosor på - särskilt nyinköpta barrotade rosor.
Om du flyttar dina rosor till hösten så gör det inte senare än att de hinner rota sig innan vintern kommer.

Om du vill vänta och inte flytta nu, så kanske det är lika bra att vänta till våren - då har de hela sommaren att rota sig på.

Men gör som du känner för! smile.gif
Erika i Sandviken
Flammentanz är väll ingen "Aha" ros precis ,men den har sitt i varje fall.Vår är i år väldigt stor men jag visar en bild tagen för ett par år sedan på den.
Något år har den frusit ner,men det är typ 2 vintrar sen januari -92 och det kan man stå ut.
Min står inte mot någon vägg utan mot vår hundgård.Vi har flyttat den tre gånger bla pga dränering av huset osv.Otroligt tålig tycker jag att den är.

[attachment=19675:ov3rgtva...dsh6wnuc.jpg]
malin72
vi håller på med så många projekt nu så vi får se om jag gräver upp dom nu eller sen....men hur är dom på tex rosbåge...för starka eller g.gif
Kajsa
Flammentanz passar nog bättre mot väggar, eller rama in en pergola med, enligt Rosbibeln LÅG kan den bli 5 x 5 m.
malin72
thanks.gif
men då kom jag på en sak!!! jag kanske ska flytta den till den ena sidan av det ny byggda ..då har jag ju en på var sida och sen sätter jag new dawn någon annanstanns dunno.gif unsure.gif eller vad tycker ni??
malin72
putt whist.gif vad tycker ni ....ska jag ha röda på var sida av nybygget??eller så som vi köpte g.gif
Christina i Taxinge~
Mja.....vete 17 om jag inte skulle sätta de båda Flammentanzarna vid uteplatsen!
WOW, vilken effekt det kommer att bli med alla röda rosblommor!
För att få lite doft skulle jag kanske sätta några liljor runt fötterna på rosorna eller låta luktärt ringla upp bland rosorna.
Med två F. vid denna relativt sett lilla uteplats, tror jag det blir för mycket att sätta Clematis också.....
F. är ju engångsblommande, så från midsommar ungefär och ca 5v framåt kommer du att ha en fullkomligt spektakulär uteplats!

Med New Dawn får du kontinuerlig blomning på ena sidan och ljuvlig doft när du stoppar näasan i en rosblomma.

Naturligtvis är det till syvende å sist en smaksak hur du vill ha det, men jag gillar det spektakulära, så jag röstar på 2 F.
De kommer att bli stora, så du får användning för sekatören framöver.

pilgrim
Varför inte blanda! tummenupp.gif

Sätt båda F längst bak så att de kan klättra på ställningen och väggen. Sätt sedan två ND på varje framkant, rött och rosa blir supersnyggt när de blommar tillsammans och sen har du ND som blommar hela sommaren och hösten när F har slutat.
Thé
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-06-2008, 16:32) *
Ja, hösten är utmärkt att plantera rosor på - särskilt nyinköpta barrotade rosor.
Om du flyttar dina rosor till hösten så gör det inte senare än att de hinner rota sig innan vintern kommer.

Om du vill vänta och inte flytta nu, så kanske det är lika bra att vänta till våren - då har de hela sommaren att rota sig på.

Men gör som du känner för! smile.gif

Det här har jag grunnat på som novis...

Vad är det för skillnad på att köpa och plantera en barrotad ros och på att flytta en från ett ställe i trädgården till ett annat? Den barrotade rosen är ju bara uppgrävd i någon annans "trädgård" och flyttad till min. Måste inte barrotade rosor rota sig före vintern i lika hög utsträckning som de man flyttar själv?

Jag är bara nyfiken och har grunnat på det här...
Christina i Taxinge~
Sorry, slarvigt uttryckt av mig!

Barrotade rosor är för mig rosor som inte vegeterat i jord utan tas ur frysrum för försäljning.
Vanligast på våren, men jag har fått såna från t ex Rosenposten även på hösten.
Och just nu har t ex Hortogreen rea på barrotade rosor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon