Åsa zon 6
08-06-2008, 21:09
Jag bara måste få berätta om ett råd jag fick hos min lokala planthandel.

Jag hade fått slut på jord så jag åkte till min lokala planthandel och passade på att fråga vad för typ av jord som var bra för tomatodling i kruka. Svaret jag fick var "vanlig planteringsjord". Den fanns dessutom både naturgödslad och NPK-gödslad, och om jag ville äta tomaterna så skulle jag absolut ta den naturgödslade. När jag frågade varför fick jag följande svar: " Du vill väl inte få i dig gifterna?!" Dessa två kvinnor, varav den ena har jobbat med plantor i nästan hela sitt liv, menade på fullt allvar att konstgödsel var giftigt och om man gödslade ätbart med det fick man gift i sig.

Giftiga tomater, det ni!
Vad jag vet är näringsämnena detsamma oavsett hur de har "tillverkats". Att sedan konstgödsel är miljöpåfrestande vid tillverkning och att det efter längre tids användning utarmar jorden är en sak, men att påstå att tomaterna skulle bli giftiga...

Det hela slutade med att jag köpte en helt annan typ av jord och utan att berätta något för dessa två.
Anders Roslagen
08-06-2008, 23:27
Konstgödsel är aldrig giftig per automatik, men kan vara det liksom naturgödsel också kan vara det. Minns att man påstod att gräsmattekonstgöseln på 70-talet innehöll tungmetaller, det kanske var sant.
Piccante
08-06-2008, 23:58
Det finns nog ingen berggrund någonstans i världen som är helt "ren". Fosfat bryts mest i gruvor och det finns risk att det kommer med små mängder otrevligare ämnen som kadmium och andra tungmetaller i fosfaten. Fast man får ju ställa allt i relation till varandra, det är ju mer än bara fosfat i NPK-gödsel, mängden fosfor är liten och förmodligen är halten föroreningar endast några promille. I åkermark som odlas i många år kan det givetvis anrikas lite tungmetaller i marken men i en kruka tomater som man odlar över sommaren så kan det inte bli så mycket.
Det är inte alla som jobbar med plantor har utbildning, så spela ingen roll om de jobbar ett år eller hundra år, och du ska vet om gödsel ge giftig, Sverige ska förbjuda att de ska sälja i blomster affären , vi lever i Sverige inte i Afrika eller Asien själv jag jobbade med blomster affär och märkte att de har inte utbilda personaler, på grund att de tycker inte betala mycket, stackars kunder som letar på dem.
Lycka till. H: Bassam
Thomas Wahlqvist
09-06-2008, 21:42
Hoppsan.
Giftiga tomater, jo man tackar för tippset.
Förövrigt så delar jag inte upfattningen om att jobba i 100år utan utbildning leder till utebliven inlärning.
Man kan lära sig ändå, om man är intresserad.
nej man behöver utbildning först annars vi kan lära oss från föräldrar och stänga alla skolor, vet du varför Asien och Afrika går tillbaka för att de inte tror på skolor, de tror bara på erfarenhet och föräldrar.
lycka till, H: Bassam
Thomas Wahlqvist
10-06-2008, 08:19
Jaha
hjärtegull
11-06-2008, 07:18
Nu tar väl denhär tråden en ny vändning, men jag måste bara få lägga sig i.
Jag har jobbat i blomsterhandel i ca tre år nu, och jag kunde inte ett skvatt när jag började. Alla mina krukväxter dog bara jag tittade på dom, kändes det som.
Men, jag suger åt mig som en svamp, frågar kollegor om jag inte kan svaret, och har därmed lärt mig oerhört mycket. Ofta är erfarenhet och intresse den bästa läraren.
Därmed inte sagt att man ska skita i grundskolan, det är en helt annan sak.
Förr vågade jag inte ge mina tomater eller kryddplantor samma näring som jag gav till andra växter för jag trodde det var giftigt. Jo, jag visste inte bättre.
Sen dess har jag gått på en förträfflig "skola" och fått lära mig massor - ODLA.NU !
Tack alla Odlaiter för allt ni lärt mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.