jag är förtjust i pioner och har efter mycket letande hittad och köpt en paeonia mlokosewitchii, doch enbart bestående av en lång tunn stjälk och ett blad. Har blivit osäker på hur jag ska behandla detta lilla livet, när kan jag plantera ut den eller om till annan kruka och till vilken jord, nogen som har lycklats med detta konststycket och kan ge mig ett gott råd??
hälsningar mette
Ingrid Zon3
09-06-2008, 15:04
Det finns ju folk här som är proffs på pioner men jag skulle nog stoppa ner den i jorden utan att störa rotsystemet. Försök alltså hålla ihop jordklumpen den har när du planterar den. Och sen blir det till att vattna en del nu. Men det hade det ju blivit med krukan också.
Helst ska man plantera såna på hösten har jag för mig. Om du tycker att krukan verkar tillräckligt stor och du vet att du kommer att kunna hålla den vattnad hela sommaren så kan du vänta till i höst.
Christer i Falköping
09-06-2008, 16:17
Tycker du skall göra som Ingrid skriver.
Christer.
Tack för svar, ska nog försöka att låta den stå i pottan till hösten så den får en chans att växa till sig lite.
Hälsningar Mette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.