SidneyB
08-06-2008, 21:47
Hej,
Jag har ett inte tillräckligt ljust garage med några stackars sommarblommor och två fina tomater i som längtar ut. När vågar jag plantera ut dem? Är det fortfarande för kallt på nätterna? Finns det något "magiskt" gradtal att vänta in?
Jag har inget växthus till tomaterna utan har tänkt ställa dem mot en vägg i söderläge. När kan jag göra det? Bör jag skydda dem med fiberduk på nätterna? (eller behövs något annat?) Är tomater känsligare än annat?
Hur gör ni?
Tacksam för hjälp!
(Jag vill ju inte ta livet av de små stackarna...)
Blackelvira
08-06-2008, 21:52
Jag bor i zon 5-6 och har mina tomater ute. Nu har det ju i och för sig varit extremt varmt och det är nog slut på den värmen och kallare väder på ingång men jag ska behålla dem ute.
SidneyB
08-06-2008, 21:55
Har du dem ute även på nätterna? Täcker du dem med något?
Lady Hamilton
08-06-2008, 22:02
Man brukar säga att "järn nätterna" är över den 6/6 och efter det datumet brukar de flesta plantera ut sina sommarväxter. Du kan lugnt plantera ut dina tomater nu Men naturligtvis måste du täcka dem OM det skulle bli väldigt kallt/frost. Men nu är risken minimal att det skall hända
Ezereht
08-06-2008, 22:23
allt mitt är ute (z5).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.