Ezereht
Såg på plantskolan för ett tag sedan något som såg ut som svarta vinbär, men skulle vara en korsning mellan krusbär och svarta vinbär. Någon som testat dessa? Vad tycker ni?
*Stintan*
Jag hade en sån buske en gång och jag tyckte inte bären var goda. Dessutom blev det inte många bär på den så efter några år byttes den ut mot en vanlig krusbärsbuske.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns flera sådana hybrider på marknaden men jag har bara lyckats hitta en. Smaken är hyfsad men skörden liten. Har du plats så prova. Den är lättförökad med örtartade sticklingar.
MVH
Jan Lindgren
Emra
Jag skulle tro att vi har en sådan på vår kolonitomt. Mörka bär som ser ut som krusbärsstora vinbär, bladen mer som vinbär. Smakar inte mycket alls, men vi får ENORMT mycket bär.
Ezereht
Tror ni den är mer motståndskraftig mot gallkvalster än vanliga svarta vinbär? Vi har sådana problem med gallkvalster på svarta vinbär här så nästa alla har kastat sina.
Ezereht
Nu har jag köpt en sån, så får vi se. Är den mottaglig för gallkvalster lär den ju få det inom ett år eller två.
alfson
Vid husköpet medföljde en trädgård som innehåller två buskar med mörka krusbär som smakar likt svarta vinbär. De har kraftig tillväxt och tycks behöva mer plats än vanliga krusbärs- eller svarta vinbärsbuskar. Vi får hyggligt med bär som inte smakar lika gott som vanliga krusbär (tycker vi), men de gör sig alldeles utmärkt till marmelad och sylt. Till saft eller snapsessens har vi inte provat än, men det ska vi. Värd att odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon