jeppisnina
...är det möjligt. Ringen är ca 1 meter i diameter. Klarar sig lönnen i en sådan, om man "stammar" upp den? Är jag naiv som tror detta kan funka?
/N
ingrids
Det beror sig nog på vilken lönn du tänker dig. Jag har funderingar på en koreansk dvärglönn - härdigare än den japanska - och jag måste ha den i något för att den inte ska dränkas på vårvintern. Just en cementring är en av planerna. Dvärglönnen blir 1-2 m hör och borde klara sig i det utrymmet. En fullstor lönn blir inte nog inte fullstor i en cementring, och eventuellt förkortar man livet på den (eller så spränger den ringen).
jeppisnina
Hej!
Jo jag hade tänkt mig en skogslönn. Kan den verkligen spränga en cementring???
/N
ingrids
Alltså, nu har jag bara riktig erfarenhet av den gigantiska skogslönn jag växte upp med, men den var inte långt ifrån att underminera grunden på mitt föräldrahem.
Egentligen är annars min invändning mest att en skogslönn har svårt att bli fullstor i en cementring så det kan vara lönt att satsa på en lönn som redan från början blir mindre.
jeppisnina
Oj, det var som tusan...smile.gif
Det är lite förvillande då man läser på nätet hurudana rötter en lönn har. På vissa ställen står det att de har ytliga och andra ställen att den har väldigt djupa....Vad är det som gäller egentligen?

I mitt fall behöver den inte bli sådär väldans stor, jag bara såååå älskar lönn, och vill gäran ha en sådan även om trädgården är liten. Den skulle dessutom hamna några meter från garaget. Grejen är den också att vi har en mycket hård kompakt lerjord, så jag tror/hoppas att rötterna inte skenar iväg...
/N

ingrids
Om du har en liten tomt så tycker jag att du ska satsa på en liten lönn, det finns massor med lönnsorter och alla blir inte lika stora som skogslönn. Ginnala lönnen är poppis här i zon V, den blir ofta flerstammig och inte så hög. Om du har en bra plantskola nära dig - far dit och titta och ser vad de har för lönnar i din storlek. Zetas har massor med sorter, så kan du fara dit får du ett bra urval att fundera över.
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt vad du skall göra. Varför ha ringen?
jeppisnina
Jag hade tänkt skydda garage-grunden som är några meter ifrån, samt ha en skyddande "mur" från den hårda leriga jorden runt om, som kanske annars med tiden "ramlar" in i min lönn-grop.
Tanken med detta träd vara att "stamma" upp lönnen och få ett "tak", därför ville jag ha ett stort träd som inte är i vägen.

Cilla
Jag är inte helt klar över hur ringen skulle placeras, nedgrävd eller stående på ytan. Om det är meningen att jordvolymen skulle stoppa vid en nedgrävd ring så kommer skogslönnens rötter att söka sig nedåt och sedan uppåt strax efter ringen, på nivåer där rötterna helst vill vara (5-40 cm nedanför markytan). det blir inte en helt stark rottillväxt stabilitetsmässigt, och är väl inte att rekommendera om lönnen ska stå nära människor elelr byggnader.

Om ringen har en botten och är tänkt att fungera som den volym jord som trädet får så passar inte skogslönnen, som kommer att torka och se eländig ut när volymen blir för liten.

Ingrids förslag om att söka andra lönnsorter passar bättre. Eller att tänka om kring art och välja ett träd som har ett mindre och mer förgrenat rotsystem - t ex många i prunus-släktet (körsbär, prydnadskörsbär, hägg m fl).
jeppisnina
Jo nedgrävd var tanken...
Gossen Ruda
Som Cilla skriver så kommer trädet att överlista brunnsringen om du inte har en som är flera meter djup. Då kommer å andra sidan trädet att må dåligt.
Cilla
Japp, nedgrävd eller inte så kommer skogslönnen att söka sig nedåt och utåt och inget blir stabilt eller bra. Risken är också att när trädet äntligen blivit vackert efter några år så börjar det att få problem och torka ut. Eller svaja betänkligt i vinden om cementringen står ovan mark. Om cementringen grävs med är det mer eller mindre garanterat så att rötterna kommer söka sig nedåt och sedan upp. När trädet är supervackert efter 10 år eller så kommer detta rotsystem inte vara stabilt. Och dessutom har ni ganska snabbt ändå riskerat det jag förstår ska undvikas - rötter intill eller i den näraliggande hurgrunden.
jeppisnina
Ok, tack för era svar!
En fråga till...
Om jag mot all förmodan inte sätter cementringen alls, hur gör jag med lerjorden intill...Jag menar även om jag gräver en stooor grop, så faller väl ändå lerjorden in med tiden, eller gör den? Borde jag sätta en väv i gropen så materialen inte blandar sig?
H. Nina

ingrids
Min gissning är att när den väl etablerat sig ordentligt kan din lönn klara av den lerjord den möter smile.gif
Cilla
Skogslönn är ett stort träd och det mår varken bra eller utvecklas väl av att bli beskuren. Oavsett hur du försöker skapa en "kruka" till den som ska begränsa den (med väv, cementringar eller annat) så kommer den antingen att itne orka söka sig utanför denna och därför må illa efter några år så att den tappar allt skönhetsvärde, eller lyckas söka sig igenom, under eller över och därmed kunna bli ett stort träd.

Är du rädd om en husgrund intill, plantera inte skogslönn och vill du ha ett litet träd eller ett som inte ger kompakt skugga med mängder av löv på hösten eller vill du kunna forma ett träd lite som du vill ha det - välj ett annat träd än skogslönn, som är ett kraftigt, brett och högt träd som mår illa av beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon