HeleneN
09-06-2008, 07:12
Vi har nyanlagt vår gamla villaträdgård och har tre stora planteringsytor samt flera häckplanteringar. Nu har jag börjat täcka runt häckplantor, buskar och perenner med täckbark. Tanken är att behålla fukten, minska ogräset samt att det ser så himla snyggt ut!
Men vad är nackdelarna med täckbark? Försämrar det jorden på något sätt?
Och hur bär jag mig åt om jag vill gödsla och/eller jordförbättra nästa år, rafsar man undan barken då? Eller bryts den ner tills nästa år så att man måste lägga på nytt?
Jag tänkte även täcka de öppna jordytor där jag inte hunnit plantera ännu, eller är det dumt om jag kommer på att jag vill/hinner plantera där under sommaren hösten?
fru smurf
09-06-2008, 12:52
Hej!
Jag gillar oxå täckbark men vad jag fått höra så ska man se till att gödsla ganska ordentligt innan man lägger på barken för den förbrukar ganska mycket kväve när den bryts ner. Så om det bara är för att behålla fukt och så så kanske barkmull är bättre.ser ut som svart jord men det är kanske inte lika snyggt.
Så om du inte gödslat något innan du la ut barken så skulle jag lite försiktigt raffsa undan den och mylla ner lite benmjöl eller vad som passar till dian växter.
lycka till!!
Men finns en problem att jorden kan inte andas så bra,
lycka till, H: Bassam
HeleneN
10-06-2008, 06:37
Jag myllade ner Chrysan runt växterna innan jag la på barken, så iår klarar de nog sig iallafall. Kanska kan man vattna ut någon slags näring nästa år?
Vad betyder det att jorden inte kan andas, visste inte att jorden måste andas? Ibland täcker man ju tom med stenar, och det verkar ju funka?
Sänkt pH-värde och ev kvävebrist är nog enda problemet, men det går ju att kompensera för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.