mrsgreen
I min trädgård fanns när jag flyttde hit 2 st pioner.
Stora konformade knoppar som ruvade på nästan vulgära stora vita blommor, bladen är blekgröna och matta.

Efter några år har den ena vita pionen ändrat färg till röd blomma!!

I år har en stam i pionen ändrat utseende och knoppen är liten och klotrund, bladen på den stammen är glansigt mörkgröna!!!!!

Det ser nästan ut som en helt annan pion försöker ta sig fram!!

Min andra pion har kvar samma utseende hela tiden bara den ena har förändrat sig så.
Varför blir det så här??
Ophelia
Jag har inte hört att den förändrar sitt utseende så kapitalt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att någon blomma kan få fler/färre kronblad någon gång. Har du sett om det verkligen är så att pionerna kommer från samma rotstam? Det är ju inte helt omöjligt att det kan vara två rotstammar ihop. Kanske har en pion frösått sig och fått växa i godan ro och börjat blomma!
mrsgreen
Stammen på denna "nya" kommer ifrån mitten, ej utsidan.

Jag har också tänkt i de banorna men att de ändrar färg från vit till rött är ju bara konstigt ?? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon