Full version: Brunfelsia
Summer Snow
Jag har en gammal Brunfelsia som jag har fått efter min mor. Den har blommat nästan varje år, ibland med många blommor och ibland med bara några få. Nu har den blommat i några veckor men de senaste dagarna har knopparna ramlat av. Knopparna är nästan på väg att slå ut när knoppen ramlar. Varför blir det så..vad gör jag för fel? Den står en liten bit från ett fönster och har inte stekande sol direkt på krukan. Vill så gärna hjälpa den att må bra! yes.gif
Christer i Falköping
Tror att det ändå är värmen vi har nu, min ser allt sorgsnare ut för varje dag. När planterades den om senast? Kanske för liten kruka dessutom?
Christer.
Summer Snow
Det är nog, precis som du trodde Christer, värmen som är felet. Nu när det har blivit svalare både ute och inne så slår blommorna ut. Jag har inte planterat om den på två år... och det kanske är därför som de nedre bladen har blivit gulfläckiga? Jag har kollat jättenoga och kan inte se någon ohyra så det är nog någon form av näringsbrist och/eller för liten kruka. Jag har iaf vattnat den med svag näringslösning vid varje vattning (Blomstra) och det har blivit jättemånga blommor i år. Ska jag plantera om den nästa år eller ska jag göra det i år efter blomningens slut?
Christer i Falköping
Kan väl vara bra att göra det efter blomningen. När du planterar om den, så tänk på att Brunfelsian egentligen är en surjordsväxt. Den brukar inte bråka ändå, men det kan ju vara bra att veta.
Christer.
Summer Snow
Hej Christer!
Vilken jord använder du till dina Brunfelsior? Gör du en egen mix eller använder du någon "färdig" på påse?

/Eva

Christer i Falköping
Det beror på orken :-) Har jag torv hemma blandar jag vanlig krukväxtjord med den, fifty fifty ungefär. Men det finns en utmärkt jord för växetr som vill ha lågt pH i jorden att köpa om man känner för det.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon