Thé
Vi har en tujahäck mot grannen i söder, men den tar slut och på en lång bit (10-15 meter) är det fri sikt mot grannen. Jag funderar på att anlägga en rosenrabatt där, med stora buskrosor längst bak. Frågan är bara om rosorna kommer att blomma åt grannens håll, istället för mot vår trädgård? Grannens trädgård ligger söder om häcken och vår ligger norr om häcken.

Är det bättre att sätta ett plank, eller dylikt, och rosor innanför det? Blommar de i så fall åt vårt håll? Eller får de för lite sol då...? I och för sig står solen så högt att ett plank inte skuggar så mycket på sommaren, men resten av året hamnar de ju i slagskugga...

Några funderingar?
Bee
Det beror nog på vilka rosor du väljer. Många vill vända sitt ansikte mot solen, det märkte jag förra året då jag planterade olika sorter. Grannen fick fina rosor att njuta av smile.gif
Ett plank tror jag inte ändrar på blommans "färdriktning".
Thé
Satte du några rosor som inte "tittade bort"? Vilka, i så fall? Ny kategori att lägga till i roslitteraturen biggrin.gif
Bee
Mary Rose tittade mest uppåt, Bonica var allround, likaså Rhapsody in Blue. Rosamundi ville gärna dra sig mot solen. Samma sak med Louise Bugnet och Lac Majeau. Dom två sista var dom största "soldyrkarna".
I år har jag satt ner några till: Winchester Cathedral ("barn" till Mary Rose), LD Braithwaite (också "barn" till MR) och en Officinalis ("mamma" till Rosamundi). Det skall bli spännande att se vem som får njuta mest, grannen eller jag. Jag glömde ju bort "klenisen" (som visade sig bli den bästa) Iceberg. Där fick jag njuta av många vackra blommor.
I en annan rabatt har jag Ghislaine de Feligonde och Lichtkönigin Lucia. Den första är ny för i år så där vet jag inte men Lucia är allround.
Sol vill dom ju alla ha, inte minst för att få vackra blad smile.gif

Edit: förra sommaren var ovanligt solfattig och regnrik så det var kanske inte ett rättvist "jämförelseår" smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon