Full version: Klippa ner anisisop?
Fanny-Lo
Jag har ett gäng frösådda anisisop-plantor som jag nu grävt ner i rabatten.
Problemet är att de blivit så höga och är ganska ostadiga. Jag blev tvungen att ge dem stöd av pinnar för att de inte skulle blåsa omkull...
De kommer att blomma snart (har många knoppar) så jag funderar på att låta dem blomma först och sedan klippa ner dem. Går det? Den är ju perenn så den borde väl komma tillbaka? Eller ska jag bara låta dem vara och hoppas på att de blir kraftigare nästa år?

/Fanny-Lo (som är nybörjare på frösådds-området..)
Heda
Eftersom de är örtartade dvs hela plantan vissnar och kommer med nya skott nästa år så skulle jag strunta i att klipp ner dom...låt dem blomma...nästa år blir det flera skott vid varje planta...de växer till sig fort de små rackarna. Jag köpte förr året som hade två skott...blev över en meter höga med massor av förgreningar, utan toppning. I år kommer det 10 - 12 skott....kommer väl bli som en stor buske, med tanke på hur stora de var förra året. smile.gif

Om vi menar samma ... Agastache...??
Christer i Falköping
Mina fryser sällan ned på vintern konstigt nog här i zon4-5. Men visst kan du klippa dem efter blomning, har du tur får du ett flor till i år.
Christer.
Fanny-Lo
Ja det är Agastache jag menar. Oj, blir de så stora.. Jag har faktiskt aldrig sett dem "live" smile.gif
Jag provar att klippa ner dem efter blommning, och hoppas på en till blomning. De verkar ju väldigt blomvilliga iallafall, de är redan fulla med knoppar!
Christer i Falköping
Ja, då pratar jag ju om någon helt annan, nämligen Hyssopus officinalis. Den har jag alltid kallat anisisop, men ser i mina böcker att det är fel Den heter ju bara isop ju :-)
Christer.
Heda
Christer: Tyckte väl att det lät konstigt att de inte "frös ned"...vaddå???, de står ju som en torr buske hela vintern...tänkte jag g.gif Så tokigt det kan bli när men talar om olika växter smile.gif

Fanny-lo: Jo visst de blir som stora buskar....underbara och blommar intensivt blått läänge, läänge.....du kommer inte hinna klippa dem efter första blommning...mina blommade fortfarande i mitten av oktober....komm nya sidoskott hela tiden...och då stod de i ganska mager sandjord...nu står de i fetare jord så vi får väl se om de knuffar ut de andra alldeles?! smile.gif
Fanny-Lo
Ja de blommar verkligen fint nu!
Men nu undrar jag om någon vet varför en del av bladen (främst de övre, alltså högst upp på plantorna) har blivit mörkt blå-lila?? De ska de ju inte vara... Kan det bero på att jag var lite för snabb att plantera ut dem, att de inte var riktigt vana vid solen? Eller kan det vara för mycket gödsel eller nåt? I övrigt ser de fina ut.

/Fanny-Lo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon