Full version: Monstera i malmö
nelly.trott
Hej !
Ny här smile.gif
Jag undrar om någon har sett monstera till salu i nån blomsterhandel eller kanske annanstans .
har varit i de flesta butiker och blomster handel antar jag och inget sad.gif
Min man gillar denna växten och jag tänkte att den hade också passat fint bredvid hans akvarium men hittar den inte sad.gif
Christer i Falköping
Den kommer säkert eftersommaren till butikerna. Hösten brukar vara de gröna växternas period för försäljning nämligen. Så håll ut.
Christer.
nelly.trott
tacka tacka !
jag misstänkte det att eftersom det är "ute säsong" så det är rätt tunnt på hemmaväxter ,,, då väntar jag smile.gif
Kee
Ett tips är att hålla utkik på typ "coop forum", "willys" eller "city gross" där de oftast har "de vanliga" krukväxterna och dessutom till ett mycket överkomligt pris. Även om de också tillhandahåller "säsongsväxter" så brukar sortimentet vara ganska statiskt till sin karaktär. Lycka till! (M. är också en av mina favvisar).
Christer i Falköping
Har en stor frukt på min sedan något mer än ett år tillbaks. Den borde ha mognat nu, men eftersom monstrean stod kallt i vintras tar den nog längre tid på sig. Skall vara delikat när den är klar. Tror jag har en bild i mitt album[
Rätt kul när det händer.

IMG_0220 (Copy 2).jpg Min Monstrea blommade för något år sedan. Blomman är kortvarig men det blir istället en ätlig frukt av kolven. Skall ta ett år innan den är mogen, men min verkar ta längre tid på sig.

Christer.
Aqvakul
På Madeira säljer de Monsterafrukter. De ska påminna om banan och ananas, men jag tyckte smaken var ganska fadd.
Christer i Falköping
Är visst en populär smaksättare av drinkar i sydamerika har jag hört. Skiter egentligen hur den smakar, bara jag får testa. Dessutom kanske det finns kärnor som jag kan så :-)
Christer.
nelly.trott
CITAT (Christer i Falköping @ 09-06-2008, 21:00) *
Har en stor frukt på min sedan något mer än ett år tillbaks. Den borde ha mognat nu, men eftersom monstrean stod kallt i vintras tar den nog längre tid på sig. Skall vara delikat när den är klar. Tror jag har en bild i mitt album[
Rätt kul när det händer.

IMG_0220 (Copy 2).jpg Min Monstrea blommade för något år sedan. Blomman är kortvarig men det blir istället en ätlig frukt av kolven. Skall ta ett år innan den är mogen, men min verkar ta längre tid på sig.

Christer.

WOW! så fin!
Längtar tills jag får tag på den =)

CITAT (Kee @ 09-06-2008, 20:36) *
Ett tips är att hålla utkik på typ "coop forum", "willys" eller "city gross" där de oftast har "de vanliga" krukväxterna och dessutom till ett mycket överkomligt pris. Även om de också tillhandahåller "säsongsväxter" så brukar sortimentet vara ganska statiskt till sin karaktär. Lycka till! (M. är också en av mina favvisar).

Tack för tips ! Ska kolla runt lite mer nu så kanske jag får tag i en =)
Den är väldigt vacker !
Kee
Täntke bara inflika en liten bild på den ena av mina monsteror. Det var från början en planta som jag delade på. Eftersom plantan var lång och ranglig som dessa ofta blir tog jag av den på ett ställe där jag tyckte det passade. Satte bottendelen i en egen kruka och denna delen tryckte jag helt sonika ner i en ny kruka tillsammans med lite luftrötter. Till en början behövde den stöd för att stå upp, men jag tror att det är tack vare att den fått en tillräckligt stor rotklump nu som den står av sig självt. Är så stolt över min omplantering och hur den ser ut nu att jag vill dela med mig av bild på den:

Det återstår att se hur den trivs i det långa loppet, för den har inte växt något sen den omplanterades i februari, men det tror jag beror på att den haft fullt upp med att utveckla rötter.
Marcelo
har du varit på oasen?
nelly.trott
Kee- så fin den är ! Och jag tror också att den utvecklar rötter smile.gif
det är bara att vänta

Marcelo- ja, faktiskt idag och jag fick med mig inte bara monstrera (hihi)
39 kr betalade jag för den , billigt !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon