catlady
Min mor köpte några rhododendronbuskar för ett par år sedan, men den ena tog sig aldrig. Nu har hon fått den uppgrävd och jag vill se om jag kanske kan vårda tillbaka den till livet. Men som ni ser så är den väldigt ledsen. Jag tror att halva busken är död, och på de nya skotten sitter en mjölig klibbig substans (mjöldagg?). Den har gett ett par blommor i år, men det är allt. Och som ni ser så har den en sjuklig färg. Vad tror ni, går den att rädda? För stunden står rotklumpen i vatten. Jag har en påse rhododendronjord, men måste kanske köpa många till? Min trädgård har mycket näringsrik lerjord som kan blandas upp med sand och hönsgödsel om det behövs.
[attachment=19436:IMG_2552.jpg]
[attachment=19437:IMG_2553.jpg]
Och så mitt andra problem. Jag har ett par hortensior i kruka, och de växer och blommar som de ska. Men de har hela tiden haft någon slags pricksjuka, som jag undrar om det är svamp eller virus. Nya blad och blommor är stora och vackra, men ju äldre bladen blir desto fler bruna prickar får de. Sedan börjar de torka runt kanterna och saggar ihop. Vad ska jag göra?
[attachment=19438:IMG_2549.jpg]
Jag är tacksam för alla tips och funderingar!
fru smurf
hej hej...
Jag hade samma problem med en rhododendron i min trädgård.
Den såg halvdöd ut..kanske 4 grenar med tre blad på varje topp. Den hade dock inga bruna fläckar (för mycket sol kanske?)
Jag gjorde så att jag vräkte på en massa kogödsel och några veckor efter det så klippte jag ner den ganska rejält. jag sparade bar 2 grenar för att det skulle finnas nåt grönt på den. Och oj vad den tog sig. Nu kommer det massa nya friska skott båda från rot och stam! Så det kan varmt rekommenderas!

Bra jord och en rejäl klippning är mitt tips.
Lycka till!! tummenupp.gif
Karrolina
Hej!

Jag fick berättat för mig av en kunnig här på forumet att man absolut måste se till att INGET kalk kan komma till busken. Har man lerjord brukar den vara kalkhaltig och alltså skadlig för rododendron. Jag hade också trott att det skulle räcka att blanda ut den befintliga jorden med redodendronjord. Men det bästa och enklaste är visst att bygga upp en rabatt ovanpå lerjorden. I botten skulle han ha tjock plast och så nån kant, sten eller torvblock kanske. Sen i med rododendronjord eller naturell torv, grus, och barr eller eklöv eller annat surt.

Lycka till!
catlady
Okej! Tack för bra tips! Eftersom jag är granne med en granskog så chansar jag på att surheten sträcker sig några meter in på min tomt. Men jag ska se till att hämta barr och annat inifrån skogen, och sand från högen att blanda ut jorden med. I blandningen ska jag också slänga i mycket gödsel, och sedan klippa ner. Det låter som en bra plan!
Men är det någon som vet om den klibbiga mjöliga substansen är något som måste bekämpas?
Bassam
RHO ser ut torka på grund den här varm vädret, jag tycker om man kan skydda Rho på den här vädret för att de har lite rötter, om du kan beskära hårt till 20cm det är bra ska få nya grenar , gör nu efter juni du kan inte göra,
hortensia ser ut svamp skadad, det är inte virus för att virus bytta växt formen som gör bladen konstigt och små växter blir korta . vad du ska göra:
1för Rho ta bort alla torka delar, beskära hård till 20 cm nu, blanda jord med torven.
2 för hortensia ta bot skada delar och bränna de, vattna växter med Binab som bladad med vatten.
Lycka till, H: Bassam
buffy
Det är inte säkert att lerjord innehåller mkt kalk, min kolonilott består bitvis av av 50-70 cm jord ovanpå kalkfri stengodslera. Man kan prova gm att hälla saltsyra på lite uppgrävd lera, om det börjar fräsa och bubbla innehåller leran kalk. Mina rhododendron mår iofs inte så prima just nu de heller, men det beror antagligen mest på att deras förhållandevis små rotklumpar torkar ut snabbt i värmen. Jag har nu lagt växtfiberduk under den största just över där rötterna bör befinna sig, för att se om det hjälper för att hålla kvar fuktighet i jorden ungefär som det hjälper över småplantorna i landen.
Christer i Falköping
Blanda befintlig jord mede okalkad torv och gör bädden något upphöjd så blir det nog bra. Tänk på att ingen gödsel skall finnas kvar efter augusti månad, annars kommer den inte kunna börja stoppa växa inför vintern och frosten.
Christer.
Fenja
Jag hakar på här lite, mina rhoddar har också fläckar på bladen för andra året i rad, är det någon sorts rostsjukdom tro? Vad gör man åt det?
Mvh
Fenja
Kat
Min Roddis ser om möjligt ännu sämre ut än din i år. Jag flyttade den förra året (tror jag) och den fick en massa fin, torvig och sur jord. Hela säsongen förra året hade den prockiga blad, även om den blommade friskt. I år ser den mest döende ut.
Bör jag klippa ner den?
Sussie F-Flower
CITAT (Fenja @ 09-06-2008, 19:25) *
Jag hakar på här lite, mina rhoddar har också fläckar på bladen för andra året i rad, är det någon sorts rostsjukdom tro? Vad gör man åt det?
Mvh
Fenja

Undra om det kan vara järnbrist i jorden?
Min trädgårdsmästare sa att om marken inte har tillräckligt lågt ph-värde så kan inte rhododendron ta upp järnet i marken, och då blir bladen först gula, kan sedan bli bruna och falla av.

Åtgärd: Järnsulfat. Vet inte om man strör ut det eller om man vattnar ut det.

Sulle kunna vara det som din mammas har också, catlady.
catlady
Sussie: Är det bara därför roddisar vill ha sur jord, för att de inte kan tillgodogöra sig järn..? Det verkar ju i så fall lätt avhjälpt!
Nu har jag gett min massor med vatten och lite näring. Ska förbereda platsen i veckan. Tror att jag ska satsa på en upphöjning som Christer skrev om. Tack för alla tips!
Sussie F-Flower
CITAT (catlady @ 10-06-2008, 12:23) *
Sussie: Är det bara därför roddisar vill ha sur jord, för att de inte kan tillgodogöra sig järn..? Det verkar ju i så fall lätt avhjälpt!
Nu har jag gett min massor med vatten och lite näring. Ska förbereda platsen i veckan. Tror att jag ska satsa på en upphöjning som Christer skrev om. Tack för alla tips!

Det vet jag faktiskt inte....

Skulle nog tro att det beror på annat också, men vet inte vad...

Hoppas det ordnar till sig så att dom blir fina igen!
Ta med dig ett "vitlurvigt" blad till trädgården, kanske dom kan hjälpa dig med det problemet.

Har själv nyligen (i helgen) gjort en surjordsrabatt med 2 st Rhododendron, och jag frågade och frågade säkert 15 olika saker på trädgården, för man vill ju lyckas när man lägger ner både tid, arbete och dyra pengar på sina växter...

Jag har aldrig haft Rhododendron tidigare själv, bara avundas dom andra som haft... dom är ju enastående vacker när dom blommar, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon