ruskprick
Hej!

Jag har inhandlat några läckra ytterkrukor, den ena har fomen av en "balja". Min fråga blir då, kan man plantera direkt i ytterkrukan och hur gör jag då? confused.gif Ska det vara lecakulor i botten och sedan jord? Hur blir det med vattning osv

Tacksam för svar! crazy.gif
Wilmer
En torr sommar går det säkert, men blir det mycket regn är det risk för att det ruttnar.. Jag har provat några gånger med lecakulor i botten, blir det för regnigt har jag ställt dem under tak. Fungerar men är lite pyssligt om det regnar mycket..
ingrids
Det går men som Wilmer skriver kan det lätt bli översvämning. Om det går bör du nog göra några dräneringshål.
KURT
Borra bara dräneringshål och tänk på att om de är glaserade så avdunstar det inte lika fort som oglaserade.
Ingrid Zon3
Jag brukar sätta mina dräneringshål ett par cm upp från botten och fylla med lecakulor till minst samma höjd. Och sen jord ovanpå. På så sätt får man en liten vatten reservoar för torka. Dessutom slammar de inte igen.

När du skrev att ytterkrukan var i form av balja så tänkte jag zinkplåt eller liknande. Mina metallbaljor har jag gjort hål i med hammare och grov spik. På med hörselskydd först bara smile.gif.

Keramikkrukor utan färdiga dräneringshål köper jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon