Full version: Sjuk slanggurka.
Ostburgare25kr
Hejsan. Jag behöver akut hjälp med mina slanggurkor. Det är min första odling i växthus, så jag har inte mycket till erfarenthet av gurkodling. Dessa plantor är odlade i vita 10liters hinkar som jag snott från jobbet. Borrade ett hål i botten på vardera, och fyllde dom med yrkesplantjord. Skippade gödslingen helt, vilket kanske inte var så smart nu. De växte med en jäkla fart till en början, och gör det fortfarande, men sen har det börjat komma vita fläckar på bladen. Jag har ju så klart ingen aning om vad det är. Kan jag skona mina hjälplösa gurkor på något vis ?

Tack på förhand. Här nere är några bilder på skadan. (om jag får det att funka)

Åsa, mälardalen zon 2
Brännskada från för stark solinstrålning: åtgärd skugga och vädra då det är soligt.
*Stintan*
Häng upp fiberduk på insidan eller måla på utsidan med växthusfärg.
Lady Hamilton
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2008, 18:20) *
Häng upp fiberduk på insidan eller måla på utsidan med växthusfärg.

1 dl kalk blandat i 1L filmjölk fungerar också att pensla på växthusets utsida för att skugga
Bassam
försöka att ta bort den här vita färgen om du kan, det betyder att din växt attackera från mjöldagg svamp.
lycka till, H: Bassam
*Stintan*
Nej det är inte mjöldagg det är brännskada!
Ostburgare25kr
Tack för hjälpen. Problemet är åtgärdat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon