Full version: Vad kan man så nu?
Arwen
Ordnade ett trädgårdsland igår och eftersom bara en del av mina frösådder som står inne nu har kommit upp så har jag plats över. Vad sår ni direkt i landet nu? Både grönsaker och blommor är intressant. Sallad och rädisor går väl men det finns kanske annat också? rose.gif blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara något varmt för sallat och rädisor, sallat gror inte i varm jord. Men en massa annat går att så: ärtor, bönor, persilja, mangold, morötter och dyl. Direktsådd av majs och squash kan funka ifall du bor i södra-mellersta sverige.

Ringblommor lär gå bra att så nu de brukar gro och växa snabbt.
Arwen
thanks.gif thanks.gif

Det var bra att få tips om salladen. Nu blir det persilja, morötter, squash och ringblommor här för de fröna har jag hemma.
Jimbo79
CITAT
Det kan vara något varmt för sallat och rädisor, sallat gror inte i varm jord.

Det stämmer... jag sådde fyra sorters sallat för några veckor sedan men det är bara ruccola som grott. De andra tre händer ingenting med, men tror ni att de kommer att gro nu när det blir svalare eller har de redan gjort sitt?
Bör jag så nya frön? Jag saknar min sallat. sad.gif

Mvh, Jimmy
Dilara
Igår sådde jag Strandkrassing, de gror och växer snabbt.
EKLO
CITAT (Jimbo79 @ 11-06-2008, 08:12) *
Det stämmer... jag sådde fyra sorters sallat för några veckor sedan men det är bara ruccola som grott. De andra tre händer ingenting med, men tror ni att de kommer att gro nu när det blir svalare eller har de redan gjort sitt?
Bör jag så nya frön? Jag saknar min sallat. sad.gif

Jag har tänkt så mer sallat, eftersom jag vill ha längre skördetid (har redan en hel del, men den går ju åt). Om det inte blir mkt kallare nu ska jag experimentera genom att så i pluggbox som jag sätter på ett lite svalare skuggigt ställe i trädgården, seden plantera ut i landen när de kommit en bit - plantera på kvällen och vattna kallt de närmsta dagarna. Och plantera dem i ett land som har skugga en del av dagen. Får se om det funkar...
Heda
Då ska jag också så strandkrassing...trodde att det var för sent!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon