Full version: Tillökning i dammen
MariaS
Nu var det dags igen. MASSOR av små knappnålar som simmar runt i dammen. Lika spännande varje år, att se vilka färger och kombinationer det blir. I år hoppas jag naturligtvis att mina apelsinfärgade guldfiskar är inblandade biggrin.gif wub.gif
skogstroll
Gud vad kul! Längtar så hemskt efter att min damm ska bli klar smile.gif
Lars-Olof Arvids
Vad roligt! Jag har också yngel i min lilla damm - av guppy. wub.gif För ett par veckor sedan släppte jag ut några från ett akvarium. De tycks trivas utmärkt och har alltså redan ynglat av sig. Dessutom äter de alger, som det blir mycket av i dammen när solen ligger på. Än så länge tycks guppyna samsas bra med grodorna och deras yngel.

Olle
DragonLady
Grattis till tillökningen yes.gif
Kan man släppa ut akvariefiskar i dammen... kan inte det bli för kallt för dem confused.gif
HelenN
Va coolt med bebbar.....det skulle ju ja osså vilja ha!
HelenJ
Först köpte jag nya guldid och shubunki eftersom jag trodde mina gamla var borta - och sen upptäckte jag ett stim centimeterlånga småfiskar... Så nu är det väldigt mycket liv i dammen! Tror det är mina guldidar som varit i farten - de små beter sig som guldid iaf med snabba ryck hit och dit... Ska bli så spännande att se dem växa upp (några av dem åtminstone rolleyes.gif )
Lars-Olof Arvids
Man kan förstås inte släppa ut vilka akvariefiskar som helst i dammen, då det oftast blir för kallt för dem. Guppy är dock så tåliga (om de inte är sönderavlade) att det inte är några problem när det är så varmt som det har varit de senaste veckorna. När de väl är invanda klarar de även lägre temperaturer emellanåt, men enligt alla prognoser ska det bli en varm sommar i år. Kardinalfiskar går också bra att ha ute i dammar på sommaren. Däremot ska man aldrig släppa ut akvariefiskar i naturliga vatten, för även om de klarar sig på sommaren är det svårt att säga hur främmande arter påverkar systemet.

Olle
DragonLady
Ja vädret har ju varit bra hittills och det är 20grader i dammen, hoppas det fortsätter yes.gif
Har bl.a några stackars neontetror? i ett akvarie, dem kan man inte släppa ut eller?
Hur får du fatt i dessa små firrar till hösten i en damm?... måste vara svårt sweatingbullets.gif
Äter de större guldfiskarna upp de små fiskarna eller får de vara i fred?
Lars-Olof Arvids
Neontetror är lite känsligare än guppy, så jag skulle inte ha sådana i en damm. De klarar 20 grader utan problem, men hur det går om det blir kallare vet jag inte. Dessutom håller de ofta till i nedre halvan av akvariet, vilket borde innebära att de även söker sig neråt i dammen och kan bli svåra att fånga på hösten. Guppy är däremot till stor del ytlevande och kan lätt lockas fram med lite flingfoder, om det inte har blivit så kallt att de inte vill äta längre. Min damm är mycket liten, 1,8 m lång och 1,2 på bredaste stället. I en större damm blir det förstås svårare att få tag i småfisk. Om guldfiskar rör mindre fiskar vet jag inte, för jag har aldrig haft guldfiskar.

Olle
MariaS
CITAT (DragonLady @ 11-06-2008, 10:52) *
Äter de större guldfiskarna upp de små fiskarna eller får de vara i fred?

Mums fillibabba. Middan serverad!
Guldfiskar kalasar gärna på den egna avkomman också...
DragonLady
Ok happy.gif då blir det ingen semester i dammen för småfirrarna i akvariet då cool.gif
Christer i Falköping
Kardinalfisken kan klara en mild vinter ute också. Gör inget att vattenytan fryser, den gör som guldfisken, håller sig mot botten.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon