Full version: Dagens rosor
Kajsa

Pimpinellen William 111, en liten buske 1 x 1 m bara, som får en stark färg.

Pimpinellen Stanwell Perpetual, en buskros 1.5 m nu, klena grenar som vill lägga sig ner, binds upp.

Pimpinellen Aicha, närbild. Jättebuske blir det av den.

Nevada, Moyesii - gruppen. Blir som sin syster Marguerite Hilling en riktigt stor ros. Blommar om ganska fint en varm sommar, älsklingsros.

Wasagaming, Kanada ros, ett rotäkta ex. som växer sååå sakta, men nu några grenar, mycket stark doft. Läcker rosa/lila färg. Ska kunna bli en stor buske, men har jättebjörkar här att slåss med så....

Centifolia - gruppen. Rose de Meaux, en underbar liten ros som blommar en ggn, men som redan nu har angrepp av svartfläck, trots att jag sprutat med Binab, men på den igen då.
mamamaggan
Vilka fina rosor!

Hur länge har du haft SP resp Nevada?

Har en SP själv , den växte bra det första året men inte nu längre.

Nevada har jag inte men den var fin , hur har du den står?

Kajsa
Nevada har jag i österläge, sol hela morgon och förmiddag. Stanwel Perpetual klarar sandiga, magra jordar och sägs även vara skuggtålig, har rosen i sydväst. Man får binda upp rosen den vill bara lägga sig i en hög annars, klena grenar. Lägg på kogödsel nu så blir det nog fart på den.

Nevada har jag nog haft 5 - 6 år
Bettis
Så härliga och fina rosor *avis* whist.gif
svennis
Kajsa! Williiam III är ju fått till en tavla.... yes.gif
Fick försöka att fota Andewsii. Ny från Rosenposten.
Kan inte se skillnaden men tycker mycket bättre om doften hos Andrewsii smile.gif

Andewsii 002.JPG

Ezereht
Snygg Svennis !!

Och Nevada var ju också bara såååå fin w00t.gif
mamamaggan
CITAT (Kajsa @ 09-06-2008, 16:37) *
Nevada har jag i österläge, sol hela morgon och förmiddag. Stanwel Perpetual klarar sandiga, magra jordar och sägs även vara skuggtålig, har rosen i sydväst. Man får binda upp rosen den vill bara lägga sig i en hög annars, klena grenar. Lägg på kogödsel nu så blir det nog fart på den.

Nevada har jag nog haft 5 - 6 år

Min SP har det ganska magert om bena men den har sedan två år tillbaka fått någon sjukdom tror jag. Har vattnat med BINAB men det verkar inte hjälpa. Den har fått en omgång kogödsel för några veckor sedan men ska kanske ha en omgång till då?

Kanske ska sätta en Nevada någonstans i år , vi får se om jag hittar någon lämplig plats åt den.
Christina i Taxinge~
Vad tror du att det är för sjukdom den fått - hur yttrar det sig?
mamamaggan
Vet inte vad det är. Första gången det visade sig så förtvinade knopparna och grenen närmast knoppen blev svart. Då klippte jag av allt som var svart och sprutade med något medel.

Förra året var det mer som att hela växten blev klen ( klena nya grenar alltså ). Jag fick klippa ner mycket av de gamla grenarna , de såg allmänt sjuka ut , hängiga liksom. Så förra sommaren vattnade jag med BINAB flera gånger . Den såg lite fräschare ut framåt hösten

I år har vi fått klippa bort väldigt mycket döda grenar och det kommer inga nya. Den har nu bara blad i topparna och ser allmänt sjuk ut ( hängig , klen o s v ).

Har inte sett något angrepp av ohyra så därför tror jag att det är någon sjukdom. Tänkte att jag skulle vattna med BINAB igen så får vi se.
Christina i Taxinge~
Vilken lurig ros!? g.gif

Jag har två SP och den ena ser just nu ut som en gräddbakelse, blommig & grann. Den andra tjurar bara ett par meter bort - hälften så stor och endast tre blommor.

Jag tänkte att du kanske också hade fått nåt sånt där "måndagsexemplar" och det har du nog, men din verkar sämre än min sämsta.
Nu är jag kanske lite krass.....men om jag var du skulle jag gräva upp den och slänga den! Nu!
Det finns ju en sån mängd rosor - tänk att pröva nån ny på platsen!? Vore väl kul att börja planera för nåt nytt flirting.gif

mamamaggan
Ungefär vad jag också tänkt ! Har en Geranium som verkar tvärdö just nu så det får nog bli en ny där också.

Får kolla lite efter vad jag kan ha där i stället.
Ariel
Visst är det mysigt att tassa ut på morgonen o se vad som slagit ut.
( Tur man bor på landet så inga grannar ser ens urtvättade T-shirt, rufsiga hår mm giggle.gif )

[attachment=19727:SANY0011.JPG]
Blusk Damask, Damascena

[attachment=19728:SANY0012.JPG]
Duchess de Montebello, Gallica
Thé
Kajsa - står Nevada så där för sig själv, eller klättrar den på något?
Heda
Ariel: Duchess de Montebello....sååå fiiin! Har tänkt att lugna ner mig med fler projekt i år...men.....har redan bestämt att jag MÅSTE ha en "vild" Daggros och nu när jag ser den här.....kanske måste jag ha flera....VAR ska det sluta?! fear.gif

Kajsa
Vackra bilder Ariel, nu är det knopp i hela trädgården, tur man har semester så man har tid fota lite.

holyanna, Nevada har tre höga bambupinnar som stöd, men är bra grov i stammarna.
lägger in en äldre bild så du ser
Hazel
Jag har en ny favorit wub.gif jag blir liksom kär på nytt varje gång jag ser den,

Angel face, luktar starkt av citrus. Underbar färg och form

Christina i Taxinge~
Vilken ljuuuuuuuuvlig ros!!!! wub.gif

Förstår att den gläder dig!
Hazel
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-06-2008, 15:54) *
Vilken ljuuuuuuuuvlig ros!!!! wub.gif

Förstår att den gläder dig!

Vet inte om det var min du menade (har inte riktigt kommit på om man kan se vem man svarar till här?) men om det är min så kan jag bara säga att den är dubbelt så juvlig i verkligheten yahoo.gif en av de första som blommade, otroligt mycket knoppar och inga större problem änsålänge. Men det återstår ju att se såklart
Christina i Taxinge~
Jodå, det var dig jag menade! biggrin.gif

Grattis till den rosen!

Ariel
Heda:Köp rosor vet ja´. det ordnar sig alltid med resten whistling.gif, "Pasta rouge"( nudlar o ketchup) t.ex. är ju suveränt till middag giggle.gif

Kajsa:Snyggt med bambupinnar, får jag knycka ideén till min SP som helst ligger ner och vilar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon