Söttok06
09-06-2008, 15:12
som är marktäckande. Dels behösv ju jättemånga smultronplantor. Jag ska ha 3 st uppstammade träd på rad och under dem någon som är marktäckande. Tänkte att smultron är ju gott och bra att sätta under.
Ska jag så frö i stället, för det blir dyrt med att köpa plantor.
Då får jag väl vänta till nästa vår med att så antar jag?
Aqvakul
09-06-2008, 15:53
Min erfarenhet äe att smultronen ger bra två-tre år för att sedan tyna bort. Det blir till att fröså en ny omgång typ vart tredje år. Om det är marktäckare snarare än något ätbart du efterfrågar, så finns det kanske bättre alternativ. Själv älskar jag små söta nävor. De är tåliga, oerhört snabba att bre sig och blommar hela sommaren.
Kirsten Jensen vid länstyrelsen Västra Götaland har skrivit ett bra kompendium om smultronodling. Sedan undrar jag vilka av de "tama" smultronen som verkligen smakar lika gott som de vilda? Jag tycker ofta att de tama är mycket smaklösa, i kompendiet står det som kommentar om en del sorter att de börjar smaka gott under en mycket kort tid, när de är övermogna!
http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-...37/Smultron.pdf
Lady Hamilton
09-06-2008, 18:42
Du kan plantera Rügen smultron

De blir bara bättre och bättre för varje år. Inte är de dyra i inköp heller, om du inte vill så egna plantor (men det gör man lämpligast i Jan/Feb)
Håller med Lady Hamilton, Rügen är bra! Det ska vara en icke revande sort. Dela dem vart 3-4 år så fortsätter de att ge stora skördar hur länge som helst. Bröderna Nelson har fröer till dem. Rügen smakar förvånansvärt likt sina vilda släktingar, det är viktigt att vänta tills bären är väl mogna om de ska ätas färska.
Mvh
Fenja
Solstorm
09-06-2008, 19:10
Jag tycker att rugen smakar bra. De behöver inte vara övermogna men de ska vara röda runt om på alla sidor. De ger bär hela sommaren och långt in på senhösten. Mina plantor håller sig i många år. De står ganska magert, kanske bidrar det till den goda smaken.
kamrate
13-06-2008, 20:14
CITAT (Fenja @ 09-06-2008, 19:57)

Håller med Lady Hamilton, Rügen är bra! Det ska vara en icke revande sort. Dela dem vart 3-4 år så fortsätter de att ge stora skördar hur länge som helst. Bröderna Nelson har fröer till dem.
Rent spontant känns det smartare med en revande sort om man är ute efter marktäckning. Då sköter plantorna liksom själva att föröka sig och sprida sig till en tätt täckande massa. Jag har ett område på ca 5 m2 som är helt täckt av plantor, och nu har massor av bär. Ett bär var femte cm tippar jag, över fem kvadratmeter. Mjam mjam!
Risken Kamrate är att du efter ett antal år bara har ett gjytter av bladrevor och inte ett enda bär. Om du håller efter dem och tar bort revorna så kan det förstås fungera, men ofta så är det just det man vill slippa.
En rejält utväxt Rügen planta täcker ett område på 2-3 kvadratdecimeter och ger bär ända in i november varma höstar.
Mvh
Fenja
Söttok06
15-06-2008, 18:24
Hur tätt ska man plantera dem? Jag satte dem med ca 15 cm mellan varje planta. Är det för tätt? Det sa de på Zeta trädgård att man skulle göra.
Tänke köpa på mig lite då och då. I bakgrunden kan jag ju ha någon högre marktäckare kanske som Näva t ex. Eller kan man ha Ringblommor eller Vallmo som fröar av sig som Marktäckare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.