Full version: blandhäck
nettan zon4-5
Jag har efter mycket funderande bestämt mej för att plantera en blandhäck i våran åkerkant, för att få insynskydd och lite vindskydd (väldigt blåsigt läge) samt hålla diverse djur borta. Jag har planerat att sätta olika sorter, men behöver tips på hur jag planterar dem för att få det snyggt med tanke på höjd etc. Sorter jag funderar på är:
fläder
häggmispel Spicata
Aronia
hassel
hagtorn
Blir det för "rörigt" eller ska jag lägga till ytterligare sorter? Det gäller ca 40 m att börja med, lerjord är vad jag har att erbjuda....
Kom gärna med andra goda ideer!
MVH, nettan
Ingrid Zon3
Har du 40 m kan du väl ta lite fler sorter och plantera gruppvis, tycker jag.
Om du har väldigt blåsigt så vet jag inte om ett "lager" lövfällande buskar räcker. Kanske behöver ni två i "förband" eller en rad granhäck t.ex. mot åkern.

Syrén, buskrosor, try, forsythia mm, skulle jag lägga till så att det alltid blommar nånting.
Aqvakul
Jag hade nog hellre, precis som Ingrid föreslår, satsat på att plantera i form av olika grupper, gärna i förband. Det bryter av - 40 meter häck kan uppfattas som väldigt lång. Personligen är jag tveksam till gran, förr eller senare så blir den för hög och risig.
Cilla
Det framgår inte vilken zon det är men jag vill absolut rekommendera så många arter som möjligt! Det är helkul med vårens och höstens färger, blom och bär och mycket roligare på vintern med enb varierad struktur som snön faller på.

Med 40 meter om det inte är mycket hög zon så behöver man inte plantera gruppvis... Det finns så många arter!!! ;-) Men annars tycketr jag det är en god idé, förutsatt att man håller sig till många arter.

jag har satt rätt många blandhäckar åt vänner, och de lyckas närapå alltid (de plantor som inte klarar det dukar snabbt under och de andra tar vid) men största skillnaden på hur vi planerade och det verkliga resultatet vad pga att vi inte tillräckligt tog hänsyn till buskars bredd. Idag skulle jag hellre låtit flädern få sitt utrymme från början och fyllt utrymmet med perenner, än låtit några buskar intill kvävas t ex.

Malus-buskarna och schersmin och kanske try och paradisbuske är för hyfsat varma lägen några måsten också... Jo, och sedan är det ju höstfägringen förstås med benved och några till.

nettan zon4-5
Tack för svar, då kan jag lägga till några sorter (älskar sprakande höstfärger!!). Men, hur planterar jag så att det inte ser för "prydligt" ut? Vill inte ha en häck i rad... Zonen är 4-5.
MVH, nettan

Cilla
Plantera i zig zag, sätt fyra buskar av samma sort i klunga och endast ett exemplar av en annan, sätt låga buskar i söderläge och andra större bakom, lägg en stor sten på ett ställe, gör en berså av ett ställe i häcken, sätt ett par träd, t ex en rönn och en oxel i häcken.

Hur man kan variera beror på omständigheterna förstås, men att man varierar på flera sätt brukar bryta upp radkänslan.

Är det naturmark nu? Om häcken behövs som insynsskyddare kanske du inte behöver häck hela vägen. Om tomten är stor kanske det kan få bli ett buskparti inifrån tomten sett medan det utifrån ses som en rad.

Betty
Ta en titt på Mästarrabatten 2007 och låt dig inspireras! tummenupp.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Betty @ 10-06-2008, 09:19) *
Ta en titt på Mästarrabatten 2007 och låt dig inspireras! tummenupp.gif

Valet av buskar och träd är helt underbart! Men jag sätter ett par frågetecken för valet av marktäckare. Ramslök t.ex. vissnar inte ner särskilt behagfullt.
nettan zon4-5
Vad många bra tips, tackar! Vilket bra förslag med busk parti, cilla. Det är åkermark som har varit hästhagar de senaste åren, väldigt öppet.
Sommartorparn
Intressant fråga! Jag tycker detta är jättesvårt, dels hur man ska blanda så att de som blir högre inte skymmer de lägre, dels vilket avstånd man ska sätta dom till varandra så att dom inte ser klämda ut. Inget kul att sedan behöva omplantera buskar när dom är fullvuxna.

Jag är så fantasilös i denna fråga så jag skulle uppskatta om det fanns färdiga förslag som man bara kan följa, med angivande av lämpliga buskar, lämplig placering i förhållande till varandra och lämpliga avstånd mellan buskarna. På samma sätt som alla trädgårdstidningar och trädgårdsböcker har färdiga förslag på perennrabatter, önskar jag att det funnes färdiga beskrivningar av blandhäckar. Kanske en affärsidé för dig Cilla, att sälja in sådana "blandhäcksrecept" till trädgårdstidningar?

När jag åker E4an söderut så brukar jag titta på mittremsans buskplanteringar, vissa avsnitt tycker jag om, andra är inte så lyckade, men inte har man chans att stanna o titta vad det är för buskar och hur många o hur tätt dom är planterade. Har till och med mailat til vägverket o föreslagit att dom skulle kunna lägga sådan infon på sin hemsida....... Det är ju många trädgårdsintresserade på vägarna som skulle vilja veta vad det är för buskar de ser....
Cilla
Bra idéer Sommartorparn, men jag är nog inte den rätta. Det finns trädgårdsdesigners och landskapsarkitekter som säkert kan rita upp och visa på referenshäckar och avgränsare.

Jag brukar också kika på blandplanteringar längs motorvägarna. Finns några riktigt fina! Bl a på väg E18 mot Mörby centrum, nu 10åriga (tror jag) blandade busk- och trädplantager som hela året har olika färger, många rödbladiga arter. E4an är bitvis också en exposé över roliga planteringar - både söderut och norrut från Stockholm.

Problemet som du beskriver med att buskar kan ta över varandra när de växer upp tycker jag man får leva med när man sätter blandhäck. Om man vill att den ska bli tät elelr hyfsat tät på mindre än 5 år så måste man sätta ganska tätt. Och det blir ett liv i häcken eller buskagen också när de ena tar över de andra. Det är roligt när en liten Malus Sargentii sticker fram med några blomstrande grenar ur ett rödbladigt buskage som tagit över till exempel.

En blandhäck jag satt består numera, ca 15 år efteråt, mest av fläder. Men på våren kikar forsythiablom fram överallt innan fläderns blad slagit ut, och en del annat senare på säsongen.

Låter man blandhäcken förbli helt blandad så får man stå ut med en del rörighet kan man säga. det är den perfekta häcken för den som inte vill att avgrönsningen ska kännas stel, och för den som inte vill beskära och sköta om så mycket. Och för den som gillar att kika på blom, knopp, blad och grenstrukturer som varierar - också år från år.
Sommartorparn
Och hur tätt är "ganska tätt"? Och hur är det när det är för tätt? Eller för glest?

Inte ens i receptet till "mästarrabatten" står det något om avstånd.

Utefter vägarna ser man ju ibland också blandhäckar som inte är speciellt snygga. Man vill ju inte ta risken att plantera just en sån.
Ingrid Zon3
CITAT (Sommartorparn @ 10-06-2008, 22:47) *
Inte ens i receptet till "mästarrabatten" står det något om avstånd.

Jo, men det indikeras väl i alla fall på sidan 5, där skissen är. Nedanför den finns ju en skala.
Cilla
Hur tätt ser jag som en fråga om hur lång tid får det ta innan det ska bildas ett insynsskydd/en tät avgränsning. Har man lång tid på sig går det ju att sätta plantorna så glest som deras slutbredd brukar vara. Har man inte så lång tid på sig får man sätta tätare...

Och jopp... allting har en baksida också. När man sätter tätare än vad buskarnas slutbredd blir om 10-15 år så kommer en och annan buske att synas lite mindre än om den stått friare. Jag tycker i och för sig ofta, men inte alltid, att det är charmigt med buskar som kikar fram, men sätter man bustätt dukar ju ett antal under och det finns viss risk att man under ett par somrar kommer att se att en buske dött.

Jobbar man kommersiellt med detta så är ju en alltför tät plantering antagligen en dödssynd. Men i trädgårdsdesignsammanhang är jag inte proffessionell utan högst privat. Och jag tycker inte att det gör så mycket om en variationsrik blandhäck emd många arter har en och annan död och glömd buske i sig efter ett decennium...

Sätter man träd tycker jag däremot att det är viktigt att man vet slutresultaten. Det är trist att efter 25-30 år upptäcka att inget träd utvecklats väl för att de sattes för tätt. Å andra sidan tycker jag att rädlsan för det som växer samman med trädkronor också ofta är överdriven. Träd kan växa samman i kronorna utan att det blir eländigt. Men sätter man vanliga äppelträd bara 3-4 meter från varandra bör man veta att sammanväxningen blir total på de sidor som träden möts.
ahaw
CITAT (Cilla @ 12-06-2008, 00:35) *
Sätter man träd tycker jag däremot att det är viktigt att man vet slutresultaten. Det är trist att efter 25-30 år upptäcka att inget träd utvecklats väl för att de sattes för tätt. Å andra sidan tycker jag att rädlsan för det som växer samman med trädkronor också ofta är överdriven. Träd kan växa samman i kronorna utan att det blir eländigt. Men sätter man vanliga äppelträd bara 3-4 meter från varandra bör man veta att sammanväxningen blir total på de sidor som träden möts.

Vi har ett lustigt exempel på det i vår trädgård. En gammal ek, förmodligen strax över 100 år om den är planterad när huset byggdes står bredvid en alm. Almens krona lutar sig bort från eken och det ser ganska skumt ut. Lite som lutande tornet i Pisa giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon