Full version: Snittblommor
Ingrid Zon3
Jag har en vag idé om ett "land" med snittblommor. Det är en sådan rikedom att kunna gå ut och skära till en stor bukett när man ska hälsa på någon t.ex. Men även att ha själv. Och "blomlanden" på Ulriksdal och Rosendal är ju underbara att se på också. Men tricket är ju att få till det så att det alltid finns många sorter som blommar. Nu har jag inga hektar att avsätta men 5-10 kvadrat kanske man kunde få till.

Så jag vill veta vilka blommor ni använder till snitt.
Fenja
Jag använder allt som växer på tomten, krondill och ringblommor är ursnyggt biggrin.gif. Här kan du hitta lite handfastare råd!
Mvh
Fenja
ingrids
Jag skulle absolut satsa på en pion - gärna Bowl of Beauty, snygga blommor och bra bladgrönt.
Men jag satsar ju alltid gärna på pioner ...
Mollis
Jag använder Pion, Stjärnflocka, kvistar av Smultronschersmin, Jättedaggkåpa, blå Salvia, Strandiris, Brudslöja mm..
Ingrid Zon3
Härliga tips, tack. Jag blir ofta för "snål" för att skatta min hittills enda pion, men jag har flera på gång nu. Alliumbuketter brukar ju imponera folk som inte har trädgård smile.gif likaså toppklocka.

Finns det fler tips, ettåringar som sätter mer blommor hela säsongen? (mer än ringblommor och dill smile.gif)

Mollis
Rosenskära är väldigt fin
Eva 33c
jag brukar odla bla lejongap, galdioler, zinnia, rosenskära, luktärt, atlasblomma, dahlia, rävsvans, blåklint i trädgårdslandet för att kunna ta till buketter.
Rihane
Min muskmalva började blomma i juli och fortsatte långt in på hösten.
Använde den gärna förra året till snitt. Antar att det finns fler malvor som är fina.
Just nu skattar jag en pensé...Och en alunrot.

Som andra sagt: rosenskära och luktärt.

Lavendel doftar fint, en kvist eller två eller tre är fint i buketten.
Ingrid Zon3
Malva har jag massor, betraktar det mer som ogräs men det är ju vackert samtidigt. Och det kan ju vara ett sätt att hålla kontroll på dem.

Idag blev mina trädgårdsiris snittblommor, efter att ha blåst omkull (kan det inte sluta blåsa nu?!)

Jag fick en ljuvlig liten bukett av granne en gång med klematis bl.a. och allt möjligt annat. Det är väl bara att ta sekatören och ge sig ut gissar jag. Om man inte tar så mycket av allt så blir det ju inga hål i rabatterna. Och hur länge de står sig visar sig ju. Men jag hoppar över dagliljorna iaf smile.gif

Tack alla för era tips!
Kat
Jag vill slå ett slag för borstnejlikorna. De fyller ut fint och finns i så vackra färger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon