annagranq
09-06-2008, 17:25
förra året hade jag jättefina allium med blå bollar som stod länge och verkade må gott. Satte ytterligare lökar av samma sort i höstas. Nu ser det bara ut som ett tunt grästrassel i rabatten, så jag bestämde mig för att ta spaden och kontrollera vad som skett. Det har bildats massor med minimala lökar i mängder var och en med sitt lilla grässtrå Vad kan detta bero på och vad ska jag göra, eller är detta helt normalt.
Allium caeruleum sprider sig med fröer och ser första året ut som smala grässtrån. Tycker du att det är för mycket så kan du ju ta bort och kanske plantera på ett annat ställe.
Mvh
Fenja
Jag har så mycket Allium nu vilket är fint när alla bollar blommar men de blir mindre tror jag om man varje år låter går de i frö.Jag dra upp stänglarna så fort de har blommat över för att förhindra att de frösår sig.Detta har jag gjort några säsonger.Jag tycker der ser skräpigt ut med alla överblommade bollarna.Drog upp den sista idag.
annagranq
09-06-2008, 21:03
tror ni att lökarna kan växa sig stora även om de är massor av små på samma ställe, de var som ihopjyttrade vid varann, eller ska jag sära dom och flytta dit de får plats
mamamaggan
09-06-2008, 22:55
Vet inte hur det är med just allium men andra lökar särar man ju på och flyttar isär lite för att de ska växa till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.