Jag har varit bortrest några dagar och under tiden fick mina kryddor flytta in från balkongen för att inte torka ut. Vid hemkomsten upptäckte jag till min förfäran att plantorna har invaderats av små röda spindlar. Snälla, kan någon förklara för mig vad det är och hur man blir av med dem? Jag misstänker att det beror på fukt, utöver spindlar har det tillkommit små flugor...
Nu har jag sökt igenom Internet, det verkar vara någon form av spinnkvalster. Folk rekommenderar att använda antingen 40 graders varmt vatten eller såpa. Men det funkar ju inte på små kryddplantor som precis kommit upp! Finns det något bättre sätt innan ohyran har spridit sig?
du kan använda : Provado sprayen är utmärkt men använd den gärna i kombination med provadopinnar . den här också har växt näring.
Lycka till :H:Bassam
Provado ska ju inte användas på växter som man ska äta. Det är ju giftigt.
Ingrid Zon3
10-06-2008, 10:04
CITAT (Hatula @ 09-06-2008, 20:28)

Nu har jag sökt igenom Internet, det verkar vara någon form av spinnkvalster. Folk rekommenderar att använda antingen 40 graders varmt vatten eller såpa. Men det funkar ju inte på små kryddplantor som precis kommit upp! Finns det något bättre sätt innan ohyran har spridit sig?
Varför skulle det inte funka? Såpan är inte farlig för växten.
Fågelvägen
10-06-2008, 10:44
Jag har också försökt lära mig något om kvalster. De växtätande spinnkvalstren är väl inte röda utan mera grågula? Jag hade sådana på nästan alla mina hibiscusar i vintras. Duschade flera gånger med såplösning + lite rapsolja + lite T-sprit och kvalstren kom alltid igen efter ett tag. Provado Plus hjälpte till sist, men vi äter ju inte hibiscus...
Det tycks finnas massor av olika kvalster.

Rovkvalstren, som säljs som nyttodjur, är tydligen orangefärgade. De små röda som man möter i naturen bits faktiskt och det kliar efteråt. Många av kvalstren är ju rovdjur. Kanske de du har gör nytta i dina odlingar, ifall de äter andra kvalster och bladlöss. Har de skadat växterna?
Den ofarligaste lösningen är väl att duscha växterna med varmt vatten (på ett väl dränerat underlag så de inte dränks) och flytta ut dem på balkongen igen. Man kan hoppas att dedär röda typerna vantrivs eller får andra intressen ute i det fria.
Tack alla ni som svarat! Den här sajten är verkligen suverän, man hittar allt möjligt och dessutom får hjälp!
Ja, jag har också googlat fram lite bilder på spinnkvalster och färgen verkar inte riktigt stämma... Mina ovänner är mörkare, nästan bruna. Och så verkar de inte vara särskilt intresserade av bladen, de kryper mest runt i krukorna.
Jag förstår att såpvatten är helt ofarlig för växterna. Hade det varit någon blomma så skulle jag ha badat den och sprutat med såpan direkt. Min tanke var dock att kryddorna skulle konsumeras när de växt färdigt.
Nu blev det i alla fall så att jag sprutade försiktigt med såpvatten på ytan runt varje planta igår och flyttade ut dem igen. Har just inspekterat varenda kruka och det verkar vara ok, bara flygor kvar. Hoppas verkligen att spindlarna försvinner, igår kändes det som att de kröp överallt hemma...
Du har rätt att de giftiga på en vis tid och det står på sin information hur lång tiden
Behöver dem för att bli gift fri. Även de har näring som stärka växter och arvode näring
Som spinn ta från växter.
Lycka till :H:Bassam
Så enkelt var det inte som man trodde... Kom hem och började rota i krukorna: på ytan kryper spindlar, runt plantorna flyger små flugor och under krukorna upptäckte jag pyttesmå vita maskar (troligtvis kom från krukorna)
Nu stoppar jag alltihop i badkaret. Antingen kokar jag upp ohyran eller så slänger jag växterna... Det senare verkar väldigt aktuellt just nu
Fågelvägen
14-06-2008, 16:44
Låter otrevligt, speciellt om alla dedär typerna bor inomhus. Kan de ha kommit med såjorden? Eller tror du de flyttade in från balkongen?
Om du ska sätta dem i badkar, vatten temperaturen ska inte bli mera än 45 gradar annars ska växter dö också.
Lycka till, H:Bassam
Alexander-VG-zon3
16-06-2008, 20:01
ska man använda provado ska man inte använda pinnar och spray samtidigt det blir lite väl för mycket av det goda ,, plus näringen som är i är inte nåt vidare stark .
en del spinn honor får en röd /orange färg när dom är dräktiga .
det vita som flyger kan vara vitaflygare , bägge dessa går att få bukt på om man dränker växten och kruka och alla övriga tillbehör som redskap,övriga krukor och fat i varmt vatten som håller runt +40c +45c i ca 30min häll i en droppe med diskmedel också ,, då drunknar en del av ohyran . annars såpa går bra .
lindacse
19-06-2008, 10:43
Är det ingen annan som varit med om rött spinn här (inne oftast det vanliga som nämns ovan och ofta kommer från köpeplantor från växthus, men se även fruktträdsspinnkvalster)? Mot dom, visst, provado plus, men här pratas om röda spindlar och rött spinn ser man möjligtvis som en orange prick om man verkligen anstränger sig och då har man ett rejält angrepp och man ser förmodligen flera som sitter på samma ställe. Annars är det lupp som gäller. Men här pratas röda spindlar - jag antar att dom syns med blotta ögat - och det måste väl ändå vara helt vanliga spindelbebisar? Inget att bry sig om, med andra ord. Helt ofarligt. Den andra ohyran är nog mer akut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.