lucifer

Hej kära vänner!

Jag önskar få hjälp med en lite underlig varelse som har flyttat in hos mig.
För ett antal veckor sedan när solen började värma oss ordentligt, planterade jag ett citrus-träd i kruka på min balkong.

Hittills verkar allting frid och fröjd, det lilla trädet växer som sjutton och skjuter skott överallt, även små vita "knoppar" börjar titta fram på flera ställen.
Men så har jag lagt märke till ett antal små djur som verkar trivas på trädet.

De ser ut som väldigt små gråsuggor, fast de är ljust grå eller nästan vita med två/tre spröt i ena änden av kroppen.
Trädet ser inte ut att vara angripet av skadedjur i övrigt, tex bladlus eller dyligt.
Så vad sjutton kan detta vara?!

Tacksam för svar!! Anton
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag funderar på ditt träd kan ha drabbats av Sköldlöss?
Mvh
Fenja
lucifer
Tack för hjälpen, den där länken var mycket användbar!=)

Av de bilder som fanns var citrus-lusen den mest lika till utseendet.(naturligtvis då det är ett citrus-träd)

Jaha och nu när jag har konstaterat detta så vad blir nästa steg, ska de tas bort eller?

Anton
Fenja
Provado Plusspray (Obs att det är viktigt att det är just plus) finns vanligtvis på välsorterade varuhus, trädgårdsbutiker och liknande. Köp den och behandla ditt träd omgående eller om du vill ha ett billigare alternativ så finns det här.
Mvh
Fenja
Limoncella
Hej!

Du har iof redan fått en hel massa svar med förslag - men här kommer ett till som min farbror lärt mig en gång (han lever inte längre men kunskapen finns kvar via tre böcker och mängder med anteckningar). Lennart som han hette jobbade i över 60 år i en kunglig Brittisk trädgård och menade att man stoppar tobak - enklast pip-tobak i vatten och låter det laka över natten - dra sedan på den brun-gula vätskan med spray på kvällen.

Enkelt, biologiskt och mycket effektivt.

Vänta 48 timmar och duscha sedan ordentligt - låt inte plantan så i brännande sol heller...

Lycka till!

naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon