EKLO
Det är ju ruskigt varmt här i södra Bohuslän - samt torrt så in i... Ändå skulle jag vilja så lite mer sallat och rädisor etc, så att jag kan skörda en längre tid av sommaren. Tror ni det funkar att låta sallatsfröna gro i kylen och sedan plantera ut dem på kvällen och vattna kallt i början?

erfarenheten och tips mottages tacksammast
Blondie
Jag har samma bekymmer här i Skåne, och nu fick jag veta att det är bevattningsförbud så det är väl bara att lägga alla odlingsplaner åt sidan tills nästa år...suck...en omgång räddisor och ruccola blev det iallafall. Allvarligt talat tror jag inte mycket på kylskåpsidén, men varför inte pröva...går det så går det tummenupp.gif
Lycka Till!
rosita
Den idén är nog inte fel, fast jag skulle hellre leta upp en plats där det håller något varmare än 8 grader i kylen! Svalen kanske? Eller källaren? Eller som jag har gjort; jag sådde sallatsfrön i en balkonglåda. När de grott och det kommit 2 riktiga blad, planterade jag ut hälften i landet och hälften fick stå kvar. Lådan står intill en vägg, får sol 06 - 12, vatten dagligen och guldvatten 1 g / vecka. Sallaten i balkonglådan växer bättre än den i landet, trots att alla plantor får vatten dagligen. Vi har bevattningsförbud 05.00 - 23.00, så jag stiger upp 04 - 04.30 för att vattna!
EKLO
Tack för svar. Ja, din idé är kanske bättre Rosita. Det krångliga för mig är att jag odlar vid sommarstugan, där jag bara är på helgerna till en bit in i juli då jag flyttar ut mer permanent för sommaren. Svårt att lyfta plantor hit och dit, men kanske jag kunde låta dem gro i skuggan utomhus och sedan sätta i ett land där det bara är sol på förmiddagen - det kanske skulle funka?
JennyR
I Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" så skriver hon att man kan dra upp salladsplantor i kylen när det är för varmt ute smile.gif Jag har ej testat detta men hennes andra råd brukar vara bra så prova smile.gif
Bassam
Ja du kan gör på grund att sallat fröar kan klara sig till 2 minus gradar, och plantor kan växa bra vid +5 gradar.
Obs: Soligt vindskyddat läge med en fuktighetshållande, lucker, mullrik och varm jord med hög kalkhalt, pH ca 7,0-7,5. sallaten får aldrig lida brist på vatten eftersom den då blir besk och går tidigt i blom.
Lycka till, H: Bassam
EKLO
Kul - ska i alla fall prova, och meddela här sedan om det funkar eller inte.
Fenja
Jag odlade min isbergssallad i fjol i krukor (en planta per enliterskruka, gödselvatten varje gång) i växthuset, de växte så det knakade och vi plockade färsk sallad ända in i november! biggrin.gif Har tänkt att testa balkonglåda i år, nu är det äntligen svalare här så man kan få den att gro.
Mvh
Fenja
Jimbo79
Jag gjorde missen att så sallat precis innan högtrycksveckorna kom och har fortfarande inte sett att de grott.
Borde jag så nya fröer eller kommer de här att gro nu när det blivit svalare tror ni?

Mvh, Jimmy
Bassam
Du kan vänta lite tid till ibland ska man ha tålamod.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon