Planterade om 4 st svarta vinbärsbuskar förra året.
Nu i år växer de väldigt mycket. Problemet är att de gärna startar nytt uppe i toppen på grenarna vilket gör dem så tunga att de böjer sig nedåt.
Vet att man inte ska beskära dem nu, men inte sett varför.
Känns så onödigt att buskarna lägger så mycket energi på grenar o blad som ändå kommer kapas sen. kan jag klippa ner dessa grenar nu? och hoppas de skjuter ut nya grenar längre ner ist.
Eftersom jag gärna skulle vilja ha vinbärsbuskar (men inga har eftersom jag ännu inte röjt upp nån plats för sådant) har jag läst på en del om detta. Min tanke efter läsning är att man ska vänta med att beskära till efter skörden eftersom man annars missar en massa bär - helt enkelt.
*Stintan*
09-06-2008, 21:59
Kan du inte sätta buskstöd? Kanske svårt att få en vinbärsbuske att bra växa rakt upp. Ska du beskära klipp av genarna ända nere vid marken.
När man beskär vinbär, särskilt svarta, mycket och särskilt när man toppar dem så blir bladen ofta större än normalt. Om man har buskarna för bärens skull så tar man istället bara bort en och annan mycket gammal gren ända nere vid marken. Då sbarar busken med att skjuta nytt nedifrån. Det brukar inte ens behövas varje år.
Om grenarna nu böjer sig av bladtyngden så gör det inte så mycket för vinbärsbuskarnas del. Alla vinbär brukar man behöva en "ram" om, särskilt när de får bär och tyngs ned. Iallafall om man inte vill ha dem nästan liggande på marken.
ok tack för era svar.
Jag undrar om busken skjuter nya grenar redan i år om jag beskär vissa grenar.
Bär kommer jag få en hel del av ändå på de grenar som redan växer som jag vill.
Vinbär beskärs på hösten Grenar som växer ner mot marken klipps bort, liksom svaga och gamla grenar. Busken ska vara luftig. Svarta vinbär kan beskäras hårdare än de vita och röda. Svarta vinbär kan beskäras hårdare än de vita och röda. . Knappt en tredjedel av busken kan skäras bort varje år.
Obs: det är bra att beskära de hårt på hösten.
Lycka till, H: Bassam
Jag beskär alltid vindbär på våren eller vårvintern. Däremot som Bassam skriver kan man föryngra mer på svarta vinbär (som får frukt på 2-3 åriga grenar) än på röda och vita (vars grenar måste ha minst en ålder på 3 år innan de bär frukt).
Anledningen till vårbeskärning är att busken då snabbare föryngrar sig.
Är syftet att buskarna ska hållas buskigt täta, bulliga, friska och med mycket bär så behöver man inte beskära så väldans mycket. Tar man de äldsta grenarna som itne bär så mycket frukt, som är krumma, gamla och därmed flagiga i barken eller har svag bladutveckling - lite då och då, kanske vartannat år efter att busken fått några år på nacken - då får man bulliga, frodiga och friska bärbuskar. I trädgårdar där man håller ogräs borta och i övrigt vattnar och jordförbättrar lite för vinbären behöver man beskära mycket sällan - då orkar buskarna bära frukt också på gamla grenar.
Man kan beskära vinbär efter midsommar också men man tjänar knappast på det. Ofta ser man nedklippning eller inkortning av årsskott (som är ljusa, raka och står rätt upp) och det försenar man bara föryngringen med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.