Sådde tomater för ett par månader sedan, och allt har så här långt gått bra inkl två omplanteringar till större krukor i takt med att de har tagit fart. Plantorna verkar trivas på balkongen och är väl ca 30-40 cm höga, och ganska så kraftiga, vid det här laget.
Eftersom plantorna nu återigen såg ut att behöva få större utrymme begav jag mig till Plantagen i helgen för att köpa större kärl av ngt slag. I samband med detta fick jag tipset att köpa gödslad jord, eftersom det är att föredra "för sånt man ska äta". Antar att de har en bra effekt på fruktbärande växter. Sagt och gjort - jag planterade nu om tomaterna och satte dem nu i (höns)gödslad jord.
Efter ett par dagar måste jag dock säga att de inte verkar trivas ngt vidare i sin nya miljö. (Inte grannarna heller efter att en viss odör spridit sig

Tar det en tid för dem att anpassa sig, eller ska jag dra slutsatsen att jag gått på för hårt, och kanske t.ex. borde ha blandat ut den gödslade jorden med ogödslad? Minns inte vilken halt eller motsv som den gödslade jorden hade, men den var helt klart "kraftigt gödslad". Om så - kan jag då rädda ngt med att plantera om dem igen - och använda blandad jord?
Tacksam för tips & besked.
(Samt för en definition av begreppet "att tjuva" - men det skäms jag ngt för mkt för att fråga. Googlar nu...!)