Mill
Jag har 7 st okända rosor i min trädgård. Två sorter växte där när jag flyttade in och fem har jag fått från en ödeträdgård. Nu blommar den första för i år, en vit sort som växer hej vilt vid staketet med rotskott överallt. Jag kommer definitivt att be er om hjälp till hösten igen, när det gäller hur jag ska behandla den! (Jag har blivit biten av rosbacillen och har planterat 4 st kända rosor i trädgården i år. Det första jag planterat där över huvud taget... och jag vill bara ha fler och fler... rose.gif crazy.gif )
:-)

Men var sak har sin tid. Usch, känner att jag blev babblig där, men det är ju så härligt med nya passioner! wub.gif wub.gif

Jag tänkte i alla fall be om experthjälp att identifiera mina 7 okända, och då börjar vi väl med den vita.

DSC01058.JPG

DSC01069.JPG

DSC01076.JPG

Christina i Taxinge~
En ros ur Alba-gruppen, men vilken......?
Enklast att gissa på 'Maxima' - hoppas nån som vågar sig på säkrare sortgissning ger dig ett svar
Adelina
Jag tror också att det är Maxima, av den enkla anledningen att det är en väldigt vanlig ros. Har du tagit den från ett ödetorp t ex så låter det troligt att det är den.
Enda som talar emot detta är att den ser väldigt låg ut (Maxima är VÄLDIGT starkväxande) men du kanske har planterat eller hårdbeskurit den nyligen?
renate
Jag tror också på Maxima,den är vacker tycker jag.Du är inte alls babbligt inte mer än vi här när vi prater rosor.Välkommen i rosträsket Mill.
Min Maxima.
[attachment=19505:2008_06_...__Large_.JPG]
Mill
Den har varit helt nerklippt med gräsklippare! blink.gif De förra husägarna har försökt utrota alla rosor här var, men den här och en rosa variant har börjat växa upp längs med staketet otippat. Den rosa ser ut så här... lite suddig, tyvärr.

DSC01077.JPG

DSC01080.JPG

Ödetomtsrosorna är bara i knopp nu, och det ska bli så spännande att se hur dom ser ut när dom väl blommar! Bilder kommer.
Christina i Taxinge~
Eftersom jag tror att färgen på blomman inte stämmer riktigt på bilden(?), så känns det lite tveksamt....
Blommar den nu?
Doftar den starkt? Svagt?
Är grenarna mycket taggiga?

Om bladen är så där grågröna som på bilden borde det vara en Alba-ros igen - isåfall kanske Blush Hip....men BH har ett grönt öga i blomman (inte gult som på bilden)
Eller kanske en damascena-ros - Blush Damask...?
Men färgen är som sagt konstig på blombilden och stämmer inte med BD.
Mill
Den är precis på gång att blomma, doftar lite grann (kanske mer om det blir lite väta) och är ganska taggig.

Färgen på blomman stämmer kanske inte på närbilden, den är tagen på kvällen... Ska försöka ta en bättre bild, och då på grenar och taggar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon