curman
Hej, nu är det spindelväv i trädgården. Många verkar ha drabbats av detta i år. Tänkte bidra med en bild på larverna. Är det häggspinnmal? Det är inte kul iallafall.
Bassam
Hämta en högtryck slangen och försöka spreja på de special under bladen till alla ohyra gå ner sedan kan du döda dem. sedan du kan borta skadad bladen.
Lycka till, H:Bssam
Åsa, mälardalen zon 2
Äpplespinnmal gissar jag, men det finns fler arter spinnmal som går på äpple. Gamla träd brukar klara av kalätningar på nyplanterade och unga träd kan man plocka bort larverna, gärna så tidigt som möjligt innan de ätit alltför mycket.
Bassam
eller du kan använda motmot spinn, ullöss: Provado sprayen är utmärkt men använd den gärna i kombination med provadopinnar
KURT
CITAT (Bassam @ 10-06-2008, 17:53) *
eller du kan använda motmot spinn, ullöss: Provado sprayen är utmärkt men använd den gärna i kombination med provadopinnar

Provadopinnar till äppelträd? Skall man använda provadopinnarna till att klämma ihjäl spinnarlaverna då?

Provado Insektsspray
"Mot skadeinsekter och spinnkvalster på prydnadsväxter inomhus och i växthus. All annan användning är otillåten"

Jag tror de flesta av oss inte betraktar äppelträd som en prydnadväxt som man har inomhus?

http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vax...sektsspray.html
buffy
Mina äppleträd är också ovanligt mkt drabbade i år, jag bort hela smågrenar och kvistar med frukter på om de är helt inspunna. Jag har ännu inte märkt ngra större skador på trädens bladverk, trodde larverna var mest intresserade av frukten?? Bortsett från att Provado ej tycks vara tillåtet att använda på växter utomhus - jag betraktar mina äppelträd som prydnader för min kolonilott - så kanske det inte är så lämpligt ifall man har tänkt äta frukten?
Bassam
Ni kan använda medel som heter (Bionim K) istället för provado och den här
Kommer från träd som heter Neem och det är Naturligt vän och skadar inte bin och andra pollinatörer.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon