Full version: Fackellilja
pusillus
Hej!
Jag har haft en Fackellilja i tre eller fyra säsonger nu, men den vägrar blomma. Den står soligt ute i Z3, lite vandrande skugga mitt på dagen.
Jag har den på friland året om och den är typ vintergrön, men ser lite "uschlig" ut på vintern om någon kan förstå?
Det är en regäl tuva med blad annars.

I grunden har jag lerjord men den står upphöjd i rabatt, och jag brukar fjäska med att varva hästskit/grus/bark 1gång/år. Är det det som är fel eller vill den komma in på vintern tror ni?
rissen
Hej Pusillus

Jag har 4 eller 5 st fackelliljor som jag haft säkert i 3 år och mina har inte heller blommat. Snyft!

Jag misstänker att min lerjord ställer till det. Funderar på att gräva upp och blanda i sand och kossebajs och hoppas att nästa år får njuta av blomsterprakt.

Rissen
Alexander-VG-zon3
CITAT (pusillus @ 09-06-2008, 21:39) *
Hej!
Jag har haft en Fackellilja i tre eller fyra säsonger nu, men den vägrar blomma. Den står soligt ute i Z3, lite vandrande skugga mitt på dagen.
Jag har den på friland året om och den är typ vintergrön, men ser lite "uschlig" ut på vintern om någon kan förstå?
Det är en regäl tuva med blad annars.

I grunden har jag lerjord men den står upphöjd i rabatt, och jag brukar fjäska med att varva hästskit/grus/bark 1gång/år. Är det det som är fel eller vill den komma in på vintern tror ni?

sluta ge den så bra ,,, plantera den torrt i gurs eller sandjord och behåll lerjordsgrunden . rötterna söker sig själva ner till leran och kan där hämta vatten . extra näring gör att den bara växer blad . när den väl blommar kan du ge den extra vatten men sen klara den sig utan extra skötsel .
pusillus
Ok Flaxss! Jag ska plåga den istället alltså:) Jag gör ett försök.
Nu när du säger det har jag nog hört någonstans att de ska stå lite grusigt o eländigt, ska nog flytta den till helsol också,,,
Lycka till du också Rissen
rissen
Ja, vi får väl göra ett försök Pusillus.

Tack flaxss för informationen.
mamamaggan
Håller helt och hållet med flaxxs. Har sett dem växa vilda och då är det nästan i rena sand/grustaget och soligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon