Full version: BRA KLEMATISBÖCKER
trähjärtat
Vill ha tips om bra klematisböcker.
Har ingen betydelse om de är på svenska eller engelska.
Kajsa
Det har kommit en ny bok " Klematis - över 100 utvalda sorter " på Prisma av Andromeda Matz och Krister Cedergren. Blev dock lite besviken på boken, fotona är blandade en del vackra, andra dåliga. Fakta delen kunde ha varit mycket mera om plantering osv, jag har själv klematissteklar och saknar mer där, Odla.nu hade en sida här 2006 på sin start sida av Sylvia Svensson den berättar i så fall mera om de små odjuren, den kopierade jag. Men det finns självklart en massa annat som är roligt att läsa, och inte minst de olika grupperna. Tror boken kostade ca 150 kr från adlibris.

Och Välkommen till oss på Odla.nu
Ingrid Zon3
Jag har inget tips på bok men väl en annan informationskälla.
Den här polska siten (på engelska smile.gif) tycker jag är bra.

Obs att zonindelningen är annorlunda men den finns tydligt beskriven. Lite avigt först att skalan är omvänd så att låga nummer är hårdare klimat men rätt logiskt när man vant sig.
Sommartorparn
CITAT (Kajsa @ 10-06-2008, 11:44) *
Det har kommit en ny bok " Klematis - över 100 utvalda sorter " på Prisma av Andromeda Matz och Krister Cedergren. Blev dock lite besviken på boken, fotona är blandade en del vackra, andra dåliga. Fakta delen kunde ha varit mycket mera om plantering osv, jag har själv klematissteklar och saknar mer där, Odla.nu hade en sida här 2006 på sin start sida av Sylvia Svensson den berättar i så fall mera om de små odjuren, den kopierade jag. Men det finns självklart en massa annat som är roligt att läsa, och inte minst de olika grupperna. Tror boken kostade ca 150 kr från adlibris.

Och Välkommen till oss på Odla.nu

Jag har också köpt den boken och blev framför allt besviken på att det inte stod när olika klematisar blommar. Blomningstid stod nämnt under presenttionen av grupp, men i grupper där blomningstiden är olika specificerades inte blomningstid för varje klematis. Det vill man ju verkligen veta när man planerar för vilka klematisar man vill plantera.
Kajsa
Jag har på mina favoriter sidan " Clematis on the web " där finns allt, jag tittar ofta där och mycket fina foto.
Clematis on the web

Så finns dessa att låna på biblioteket, Magnus Johnsons stora bok kan nog vara dyr.
Klematis
trähjärtat
Hej igen!
Tackar för de fina tipsen på de användbara länkarna på klematis-sidorna. Här kan man ju sitta i timmar och drömma sig bort.
Jag kommer även att ta en vända till biblioteket för att kolla in deras sortiment.
Ha nu en bra (klematis) sommar utan varken mördarsniglar eller klematissteklar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon