Full version: Sega morötter.
Blackelvira
Jag satte morötter för 18 dagar sedan och de har inte kommit upp än. Det var med såband,tar de längre tid? Är det någon mening att vänta längre eller ska jag sätta nya?
KURT
Morotsfrön brukar sällan ha dålig grobarhet, har du vattnat ordentligt i torkan?
Blackelvira
Jo jag har vattnat bra, det har aldrig torkat ut.Jag får väl vänta ett tag till och se.
Piri
Ett par veckor sedan gick jag i samma orosmoln som du, morötterna kom aldrig...men så...efter ca tre veckors fullständig brist på något som helst livstecken dök de upp. Och nu är de i full gång!
skogstroll
är det nån mening att så morötter nu eller är det för sent?
KURT
Höstarna är varma nu, och morötter tål en hel del, välj en sort med kort utvecklingstid.
Blackelvira
Mina morötter har fortfarande inte kommit upp.Nu regnar det rejält och så hoppas jag att det kommer lite värme igen för nu är det nästan frost på natten.
myy
Jag tror också att man kan behöva så om, men man får ju inte vattna. Hos mig har allt uteblivit pga oengagerad "trädgårdsmästare" (jag som blivit valpägd) i våras och torka/vattningsförbud på senare tid. Inga morötter kommer upp, ingen persilja, ingen sallad, smulgubbarna har torkat bort helt, jordgubbarna är nästan som russin t.o.m. gräslöken torkar bort. Fast tistlarna trivs - kan man äta tistlar?
Tidigare år har jag skördat morötter i juni, men i år...

Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig det finns recept på tistelrötter i någon av de böcker jag har som handlar om att äta ogräs, tyvärr är jag inte hemma just nu så jag får kolla på måndag.
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar som om man främst rekommenderar unga skalade stjälkar av tistel ex. kokta som sparris.
Blackelvira
Nu har det kommit upp två ynka morotsstrån men det kanska är på gång i alla fall.
sjusorterskaka
CITAT (myy @ 14-06-2008, 15:39) *
Jag tror också att man kan behöva så om, men man får ju inte vattna. Hos mig har allt uteblivit pga oengagerad "trädgårdsmästare" (jag som blivit valpägd) i våras och torka/vattningsförbud på senare tid.

Det ska inte vara någon fara att vattna måttligt med kanna. Att ha en vattenspridare eller sprinklers igång är ju en annan femma. För att inte tala om dårarna som fyller sina pooler mitt under torkan.

Jag fick inte mina frön i jorden förrän relativt sent eftersom jag nyss flyttat hit och var tvungen att gräva ett land först, men jag hoppas på en lång sommar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon