buffy
Jag har satt ut mina förodlade sockerärter (höga) i en pallkrage med jord som jag blandat till av egen tung lerjord, köpe-torvmull (gödslad o ogödslad) kogödsel och hönsgödsel. Plantorna var då ca 20 cm och har klängt sig fast vid sitt kycklingnät, men inte vuxit i nån utsträckning på 10 dgr, och bladen gulnar allt mer, särskilt de nedre. Mitt i pallkragen har jag satt ngra grönkålsplantor som senare skall få komma ut på friland. Grönkålsplantorna ser ut att må bra och jag har vattnat ordentligt. Förr om åren har jag brukat sätta sockerärtor på friland och inte haft några andra problem med dem än att sniglarna glupat i sig hälften av småplantorna, vilket är orsaken till att jag i år provade med pallkragemetoden.

Jag misstänker att det är för mkt näring eller för högt pH i jorden jag blandat till, finns det något jag kan göra för att rädda ärterna? Spruta dem med svag järnsulfatlösning?
buffy
Har nu mätt pH i pallkragen med fält-pH-meter, resultat av 3 mätningar utförda enligt instruktionen på mätaren: 6,2, 6,2 och 6,0. (Jordfuktighet ca 70%.) Det är ju inte särskilt högt pH, övergödning m kväve borde väl höja jordens pH? Är ärterna kanske undernärda Vore tacksam för era funderingar!
Eva i Västerås
Vatten? Har dom fått tillräckligt i torkan?
Dom kanske har haft för häftig flytt ut i kragen?

Parasiter/virus/bakterier?

Men, jag har alltid haft svårt med ärtor.
Sedan länge håller jag mig till bönor istället. Dom trivs mycket bättre hos mig.
Jag har aldrig fattat varför, det bara är så.
Fast det är så synd, för jag älskar sockerärtor.
EKLO
Jag förodlar aldrig mina socker- eller brytärter, de växer snabbt och fint ändå. Däremot förodlade jag i år en hel del luktärta, de blev gula på det sätt du beskriver när jag satte ut dem. För min del är jag nästan säker på att jag var för slarvig med avhärdningen - de hade inte hunnit vänja sig vid uv-strålning och annat. Men - nu kommer det fina gröna skott i basen på luktärterna, så kanske det blir för dina sockerärter också?
buffy
Tack för svar! Jag förodlar sockerärter pga mördarsniglarna som annars äter upp ärterna i jorden innan de hunnit gro ens =( De hade stått ute i sina sålådor i ca 2 veckor och växt bra där, innan jag fick möjlighet att göra iordning en pallkrage till dem - kanske beror gulnaden på att de blev av med för mkt av sina rötter när de äntligen fick "flytta isär". De har börjat växa lite på höjden nu, tycker jag, och takten på gulnandet har avtagit, om inte avstannat. Jag skulle också ha odlat brytbönor i år om jag hade hittat fröpåsar med höga sorter, men de var slut/fanns ej i affärerna jag var i, kanske fanns det såna i det jättedyra sortimentet på Bauhaus men jag vill helst inte handla så dyra frön.
EKLO
Roligt att det verkar piggna till i odlingen! Jag är lycklig att ännu slippa mördarsniglar, därför funkar det att direktodla än så länge. (Fröinhandlingstips: Jag köper numera alla frön på nätet - Runåbergs och Impectas sortiment innehåller allt och har kul och bra odlingsanvisningar, jag tror inte de är så dyra heller, om du vill testa menar jag. Skönt att sitta hemma i lugn och ro vid datorn och läsa och fundera och drömma och sedan bara beställa och få hem.)
Bassam
Det bror på att du ge växter mycket vatten men det finns lite ljus nu, för att ( vatten ljus näring värme luft ska följa varandra).
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon