|
Efter mindre än ett år som trädgårdsägare har jag redan fått ihop en vansinnigt lång lista över alla rosor jag skulle vilja ha. Men det finns ju så många som verkar underbara, och jag undrar hur ni gör när ni väljer? Hur sållar ni?
Själv går jag på färg, utseende, doft, blomning, men om man letar efter en ros med vissa egenskaper, finns det alltid minst 10 som passar in och som är överjordiskt vackra. Hur väljer ni då?
Brukar ni åka runt och titta på rosor för att se i verkligheten vilka som är finast och luktar godast?
Och gillar man exempelvis Austinrosor så kommer det ju en ny drös varje år, alla lika fantastiska...
Ja du det är inte lätt att prioitera men först och främst går jag efter min zon jag bor i.Rabattrosor såller jag bort då de inte intressera mig.Doft är viktigt för mig.Färg är smaksak.Jag vill ha stora buskar och några lite mindre.Jag vill ha robusta rosor inga kinkputtar.Jag gillar mest de gammaldags buskar men har även canadarosor och några moderna rosor.Som du ser är det en smaksak vika rosor man tycker om och har plats till.
Varför tycker du inte om rabattrosor? Är det på grund av buskens utseende? Jag är nyfiken eftersom jag är nybörjare och fortfarande försöker lära mig att navigera i rosträsket...
AnnammA
10-06-2008, 09:17
Eftersom jag också, liksom du, Holyanna, bor i en varm zon, kan jag ju välja bland mycket, men det är ofta känslan som styr, och så försöker jag utöka min samling av myskroshybrider, där det blev ett gäng till planterade i våras. Jag tycker nog att Austinrosorna är vackra, men föredrar ändå gammaldags rosor både engångsblommande och remonterande...Jag har visserligen en del Austin rosor och även andra vanligare rosor som "Bonica", "Flammentanz" mfl...Ja, jag är rosfrälst helt enkelt!  . Mme Alfr.JPG (Mme Alfred Carrière blommar hos mig nu...)
Jag började mitt rosintresse med att köpa in Lars - Åke Gustavssons två rosböcker " Rosor för Nordiska Trädgårdar " jag tror jag läser ur dom varje dag, nu de nya upplagorna som kom i våras. Så började jag köpa en eller flera rosor ur de olika grupperna, jag ville se skillnaderna mellan rosorna. Nu har jag självklart favorit rosor och vissa färger tilltalar mig mera. Den zon man bor i avgör helt vad man kan köpa, jag måste välja bort mycket mot Anna och svennis som bor i zon 1. Jag är glad i alla sorters rosor och blandar hej vilt, här är ständiga färgkrockar vilket jag struntar i nu för tiden, sorterna och samlandet är det roliga för mig. En Alba ros eller en fantastisk gallica kan vara lika underbar som en ny Austinros. Är rosorna ständigt sjuka åker dom ut i soptunnan, det är inget kul. Nu inser jag att trädgården är knökfull av rosor och snart får jag lugna mig, platsen finns inte.
Jag sållar ut rosorna idag på härdighet, man lär sig med åren vad som fryser bort, har många Kanadarosor dom är bra basrosor hos mig eller alla rosor som går i zon 5 eller mer, alla dom får jag behålla år efter år. Sedan kan man lägga till ömtåliga rosor i varma, skyddade lägen, rosor för zon 3, många klena rosor har frusit bort här, det har kostat en del.
Ingrid Zon3
10-06-2008, 12:22
Jag använder också LÅG:s roslexikon. Tyvärr har jag ibland haft svårt att hitta en del av de rosor man sett ut där i handeln. Snow cover t.ex. har jag letat efter i tre år nu Först väljer jag på att de är friska dvs hög resistens mot sjukdomar och svampangrepp, härdighet och storlek. Först därefter gräver jag ner mig i blomning. MEN visst hittar jag också bedårande rosor och söker en bra placering för dem.
Jag tycker att friskheten är väldigt viktig, men LÅG är väl i princip det enda stället där man hittar uppgifter om sådant? Skulle vara bra om det fanns på nätet så att man enkelt kunde söka. Oftast nämner ju inte odlarna själva något negativt om sina rosor, utan framhåller bara hur fina och friska de är.
Ingrid Zon3
10-06-2008, 13:43
Det ligger ju ett otroligt arbete bakom de där böckerna. Jag skulle gladeligen betala för att få tillgång till en databas med all den där infon.
De sista åren har ju sortlistorna i del 1 känts lite gamla. Vanliga sorter som Louis Bugnet och hans "syster" Thérèse saknades t.ex. Det gör också att man skulle vilja ha tillgång till en kontinuerligt uppdaterad databas.
Men det är svårt att ta betalt för tjänster på nätet, så jag förstår att det blir i bokform.
Jag läser också LåGs rosbibel men även andra intressanta rosböcker.Dessutom har AoT forum en utomordentligt bra roslista den jag alltid tar till hjälp när jag ska köper nya rosor. Vi började rosintresset med rabattrosor varav 3 finns kvar.Det var på helt fel ställe planterat åt norrsidan där solen kommer sist och försvinner först.Sedan upptäckte jag de gammaldags rosornas charm och doft då var jag såld.AoT rosforum bidrog till stor del att det blev fler och fler rosor. Men de rabattrosor sköter jag om så klart även om de är doftlös har de vacka blommor.
Ingrid, Snow Cover finns hos Flora Linnea i Helsingborg, rosorna kommer barrota, beställ vår eller höst. Snow Coverwww.floralinnea.com Dom kan få fram de flesta Poulsen rosorna
Erika i Sandviken
13-06-2008, 20:24
Hmm, jaaa dels köper man ju det man ser att andra kanske har och som man tycker är vackert eller har någon annan egenskap man letar just då. Själv älskar jag lite skrikiga rosor,jag älskar när dom doftar och BLADEN ,bladen är viktigt för mig.Jag vill ha glansiga blad hellst,gärna åt det röda hållet.
Men just nu gillar jag,eller märker jag att jag dras åt rosor typ som Mozart och senast köpte jag Heavenly Pink,rosor som blommar i stora klasar med relativt små blommor.
Jag märker själv att jag inte har många vita rosor och tittar sällan åt dem på handels trädgårdarna,men som sagt jag gillar färg på allt
Går man på ex Löta så ser jag ofta på långt håll vilka jag vill ha. Sen vill jag ha rosor som blommar länge alt remmonterar..
Ja jag brukar också dregla över LÅGs rosenbibel var och varannan dag... För mig är doften nr 1, och eftersom jag är kille med rätt taskigt luktsinne, (enl min fru med väninnor), så ska det vara riktigt rejält starkdoftande rosor. Jag tycker om böcker, att se bilder och läsa texter, och LÅG har med doft/styrka. (Databaser är praktiska men där finns ingen känsla, det går inte att jämföra med en välfylld bokhylla, nej att hålla och bläddra i en riktig fysisk bok mmmm). Ursäkta utvikningen.
Emellertid rekomenderar jag å det starkaste att ta tid på sig och att åka runt och titta och lukta på riktiga rosor under olika förhållanden. En och samma ros luktstyrka kan variera mellan noll och jättestarkt t ex beroende på tid på dagen, dagstemperatur, sol, var den är planterad, kanske beroende på klonen, zon, jordmån osv. Det gäller i viss utsträckning även övriga egenskaper. T ex sommaren 2005 (tror jag det var) som var rejält regnig här i skåne, då var jag (som varje år) på Fredriksdals rosarium i Helsingborg och inspekterade rosorna. Det var inte många rosor som var fräscha och fina, av flera hundra olika rosor som de har så tror jag att ena handens fingrar räcker till i antal för de som såg bra ut. Förra året noterade jag till min stora förvåning att Rosa Multiflora och Venusta Pendula doftade riktigt, riktigt, riktigt starkt. Normalt är de i princip doftlösa, (i alla fall i min nos). Senare på turen runt i rosariet samma soliga, varma och fina dag så noterade jag flera rosor som normalt doftar starkt, de doftade bara ytterst svagt. Själv har jag t ex ett par Terese Bugnet som är i princip doftlösa, (något som tom min fru håller med om). Varför vet jag inte, (att de är doftlösa alltså, ja, nej, jo, det är ju iofs lite märkligt att min fru håller med mig när jag tänker närmare på saken...). Väldigt många av mina rosor lider av svartfläcksjuka, trots att jag inte har en enda som enl uppg ska vara känslig för SF. Samma buskar uppåt landet (hemma hos päronen) är i perfekt skick. Summa sumarum, det är ingen exakt vetenskap att välja rosor, det tar många år att lära sig någorlunda vad som funkar där man bor.
Oj, jag kom ju av mig, åter till doften. Den är inte lätt att beskriva, den behöver upplevas. Dessutom är våra nosar olika intrimmade. Vissa rosor som jag tycker luktar gott finns det andra som inte tycker om, och vice versa. Avslutningsvis vill jag bara nämna att det finns olika doftklasser, där det enl min mening är de gammaldags som är överläset bäst, typ Albor, Gallicor, Damascener, Centifolie, Bifera och Portland huvudsakligen. De har den här underbart fräscha citrustonen i sina dofter.
Nä, nu har jag gaggat färdigt för idag. God natt. /S
Christina i Taxinge~
15-06-2008, 08:49
Och apropå doftande rosblommor - rugosahybrider!!!!!!!!!
En 'Agnes' med utslagna bloomor kan nästan försätta mig i trance - en utsökt doft!
Likaså 'Will Alderman' som blommar hela långa säsongen med en kryddigt god doft i blomman....mmmmmm!
För att inte tala om 'Hansa' - suverän!
Och måååååååånga fler!
Ja, doften har jag märkt är viktig. Jag luktar automatiskt på rosor, och de liksom ska lukta gott. Luktar de inget känns det som om något är fel...
Adelina
16-06-2008, 21:31
Nämen Stiffe; tycker du att Therese Bugnet är doftlös? Tänk vad olika uppfattningar man kan ha ....den rosen är en av mina bästa dofter! Och därför också en favoritros! Lars-Åke G har många goda sidor och ett brinnande rosintresse och tålamod, men jag tycker nog inte alltid att han är helt förankrad i dofterna. Det är ju dessutom ingen direkt vetenskap det där med dofter, i varje fall inte för vanligt folk...utan en känsla som inte går att sätta ord på. Och dessutom så doftar rosor mycket riktigt så olika vid olika tider och i olika väderlek. Många av de rosor som han avfärdar som "svag doft" är för mej starka och underbara. Och en av hans doftfavoriter tycker jag bara doftar svagt av själlös konsumtvål En doftros som de flesta faller i trans inför är Constance Spry. Men för mej är det en plåga att sticka näsan i den, jag får kväljningar av den där rena myrradoften, blääh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|