Jan af Lisö
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt att i profilen ange sin bostadsort och växtzon. När jag svarar på frågor (oftast i avdelningen träd och buskar) då vill jag gärna veta var frågeställaren bor och vilka klimatförhållanden råder där.

Är det bara jag som tycker det ??

Borde inte vara helt omöjligt att göra dessa runbriker till obligatoriska..
Piccante
Jag tror att många av integritetsskäl inte vill skriva det i sin profil eller ens i sin presentation på profilsidan. De flesta vill nog välja hur utlämnande de vill vara på ett forum. Speciellt för de som har ett personnamn på forumet så kan det vara känsligt. Det har förekommit att personer här har blivit trakasserade vad jag förstår.

Man ska kunna njuta av nätets relativa anonymitet om man vill och även om man är; det impopulära kommunalrådet som känns igen från tidningen, den olidlige grannen, en gammal sur lärare "som alla känner", en väldkänd lokal idrottare eller vad som helst.

Däremot borde man i frågor om odling vara mer tydlig ibland uppge åtminstone landsdel/ landskap och zon, men inte exakt bostadsort.
Malvia
Det underlättar en del om zonen och del av landet finns, det lärde jag mig i början av Odla- surfandet.

Förresten Jan, även om du "bara" svarar på frågor så borde inte även du föregå med gott exempel och tala om din zon och ort?
Ingrid Zon3
Jag håller med Markus, zon borde alla uppge. Sen är det ju inte så ruskigt lätt alla gånger, i min trädgård har jag nog i alla fall 3 zoner, om inte 4. Men alla bor ju inte på en zongräns mellan 2 och 4 som jag.

Nog går det att hitta zonen i Jans profil (fast jag vet ju inte när den infon kom dit smile.gif), men ännu lättare är det ju om det finns med i signaturen eller i nicket... innocent.gif
Snigelhatare
I vilken del av landet kan stå men inte orten. Många vill ju vara anonyma och tänk då de som kanske bor i en liten by med ett fåtal hushåll.
Alba
Zonen är ju bra om den anges men absolut inte bostadsorten.
Men jag undrar hur många som skulle gå och kolla i profilen vilken zon någon tillhör innan de ger ett svar på frågan.
Fågelvägen
Jag brukar faktiskt försöka kolla i profilen ifall växtzonen har någon betydelse för mitt svar. Och då tycker jag ju det vore enklare om det stod i signaturen - bara zonen i så fall. Står det ingenstans blir jag ibland tjatig och frågar. Eller låter bli att svara.

Har man frågor själv får man kanske fler svar om man inte krånglar till det för dem som vill svara.
Christer i Falköping
Skall man svara på en fråga är det ju bara till att fråga om zonen samtidigt. Inte skulle jag gå in i profilen för att göra det. Dessutom är det ju inte säkert att en nybörjare faktiskt vet vilken zon han eller hon bor i.
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (Christer i Falköping @ 14-06-2008, 16:32) *
Dessutom är det ju inte säkert att en nybörjare faktiskt vet vilken zon han eller hon bor i.
Christer.

Själv har jag inte en aning om vilken Zon jag bor i - det beror ju på många faktorer
Platinum
Zonerna är ju stora och ingen blir ju utelämnad till spammare av att ange zon, så zon bör nog åtminstone finnas med som ett valbart alternativ för att slippa onödiga frågor.

Sen som svar till förre postaren så bidrar jag med en zonkarta från odlas egen sida.

ingrid fuxwall
Men som många här på forumet skriver så kan man ha ganska många Zoner på sin tomt, ganska lilla tomt
Platinum
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-06-2008, 20:56) *
Men som många här på forumet skriver så kan man ha ganska många Zoner på sin tomt, ganska lilla tomt

Poängen är att zon ger en vink om vart man bor i Sveriges avlånga land, jordmån, ljustillgång mm
Piccante
CITAT (Platinum @ 14-06-2008, 21:12) *
Poängen är att zon ger en vink om vart man bor i Sveriges avlånga land, jordmån, ljustillgång mm

Tyvärr så säger ju zon inget om jordmån och ljustillgång. Däremot är det bra om de som ställer frågor skriver i sin fråga vilken zon de bor i (om de vet) och på ett ungefär i var i landet de bor. Man kan ju ha "instruktioner" i forumet som en mall typ; skriv gärna din fråga så här:

" jag köpte en perenn/buske/ något som heter xxx
jag bor i zon XXX nära staden xxx eller i landskapet xxx och tänker plantera den i läge XXX skyddat/lä/soligt etc, hur ska jag sköta den?"

*Ulrica*
CITAT (Markus_H @ 14-06-2008, 21:31) *
Man kan ju ha "instruktioner" i forumet som en mall typ; skriv gärna din fråga så här:

" jag köpte en perenn/buske/ något som heter xxx
jag bor i zon XXX nära staden xxx eller i landskapet xxx och tänker plantera den i läge XXX skyddat/lä/soligt etc, hur ska jag sköta den?"
Jag skulle heller aldrig orka kolla i någons profil efter zon, då frågar jag hellre ifall frågeställaren har glömt ange det. Men precis som Markus skriver så kan det vara käckt med en sorts "frågemall". På en del forum finns en "klistrad" tråd (en tråd som alltid ligger högst upp) högst upp under varje ämnesrubrik där det tex. kan stå vad man bör tänka på när man ska ställa en fråga i det ämnet. Det kan också finnas svar på de allra vanligaste frågorna som förekommer i dem ämnet och länkar till tidigare trådar som varit uttömmande och allmängiltiga.
Ingrid Zon3
Nyfiken nu:
Flera av er indikerar att ni förutom zonen även behöver veta var i landet. Vad är det för skillnad för växtval i zon 3 i östra Svealand mot t.ex. zon 3 i Västra Götaland?
Eller zon 4 på smålandska höglandet mot zon 4 i Sundsvall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon