|
DragonLady
10-06-2008, 10:23
2007 tog 'konstnären' Guillermo Vargas Habacuc en hund från gatan i Managua, Costa Rica, band honom med ett rep i ett konstgalleri och svälte honom till döds. I flera dagar stod konstnären och besökare i galleriet lugnt och såg på hur hunden plågades tills han slutligen dog. Tycker ni att bilderna visar ett konstverk? Det prestigefyllda Visual 'Arts Biennial of Central America' tycker det och konstnären har bjudits in för att upprepa sitt fruktansvärda djurplågeri på utställningen 2008. SNÄLLA HJÄLP TILL ATT STOPPA HONOM. Det tar bara ett par sekunder att uttrycka din åsikt om djurplågaren. Skriv på protestlistan på följande länk: http://www.petitiononline.com/ea6gk/petition.html och skicka sedan vidare mailet till alla dina vänner och bekanta. Tillsammans kan vi göra våra röster hörda.
Man blir mållös alltså
Lars-Olof Arvids
10-06-2008, 10:58
Påskrivet!!! Totalt obegripligt hur sjuka vissa "konstnärer" kan vara. För några år sedan väckte det rabalder på ett akvarieforum att en "konstnär" ställde ut ett par guldfiskar i en mixer som besökarna kunde sätta på så att fiskarna skars sönder levande om de ville. Att plåga ihjäl en hund är förstås ännu värre. Vilka är det som vill se sådan "konst"? Hur är de funtade egentligen??? Någon kanske invänder att djur kan plågas lika illa vid jakt, fiske, djurförsök o s v. Men är det inte höjden ändå att någon plågar djur medvetet, bara för att visa upp ett plågat djur? Olle
Så förtvivlat grymt!  Har självklart skrivit på.
skogstroll
10-06-2008, 11:09
usch vilka störda människor det finns
Aqvakul
10-06-2008, 11:55
Om det nu är sant, så är det förskräckligt!!! OBS! Samma ämne togs upp i en tråd för några veckor sedan (22-23/5).
"The popular account, which has spurred over a million people to sign online petitions protesting Vargas' planned inclusion in the Central American Biennial in Honduras, is that the dog was constantly tethered, went unfed, and ultimately died over the course of several days. But according to Galeria Codice director Juanita Bermúdez this did not happen. "It was untied all the time except for the three hours the exhibition lasted, and it was fed regularly with dog food Habacuc himself brought in," she was quoted as saying in the March 30, 2008 issue of the Observer. The dog escaped the next day and was not seen again, says Bermúdez. " http://urbanlegends.about.com/library/bl_s...ing_dog_art.htm
Och om så vore att denna Juanita Bermúdes talar sanning så kan jag ändå inte se vad som skulle kunna kallas för "konst" i dessa bilder. Bilder på den bundne, mycket tunna hunden Jag personligen tror att hon mörkar sanningen för att det blev sån uppståndelse kring det hela...
Påskrivet Har det hänt är det för jävligt och bara äckligt.... Om det nu är som galleriägaren sa, att hunden blev matad osv, så kan det ju faktiskt haft ett rätt ok syfte. Visa upp utmärglad hund för att peka på hur jälvligt det är... Ibland är det lite svårt att avgöra vad som är sant...
skogstroll
10-06-2008, 16:53
kunde inte "konstnären" själv suttit i koppel o vart hungrig...
Snöflinga
10-06-2008, 17:26
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2008, 11:58)  Påskrivet!!! Totalt obegripligt hur sjuka vissa "konstnärer" kan vara. För några år sedan väckte det rabalder på ett akvarieforum att en "konstnär" ställde ut ett par guldfiskar i en mixer som besökarna kunde sätta på så att fiskarna skars sönder levande om de ville. Att plåga ihjäl en hund är förstås ännu värre. Vilka är det som vill se sådan "konst"? Hur är de funtade egentligen??? Någon kanske invänder att djur kan plågas lika illa vid jakt, fiske, djurförsök o s v. Men är det inte höjden ändå att någon plågar djur medvetet, bara för att visa upp ett plågat djur? Olle Som jag ser det är åskådarna minst lika skyldiga som inte ingriper .... vedervärdigt.
Påskrivet och vidarebefodrat till vänner och bekanta...
Påskrivet och vidarebefodrat till arbetskamrater, vänner och bekanta...
henriks
14-06-2008, 08:48
CITAT (Miro @ 10-06-2008, 17:46)  Påskrivet Har det hänt är det för jävligt och bara äckligt.... Om det nu är som galleriägaren sa, att hunden blev matad osv, så kan det ju faktiskt haft ett rätt ok syfte. Visa upp utmärglad hund för att peka på hur jälvligt det är... Ibland är det lite svårt att avgöra vad som är sant...  Även om versionen om att hunden matades regelbundet och sedan rymde är sann så är det fördjävligt ändå. Snacka om steril miljö att binda fast hunden i, inte ens en matta att ligga på utan ett hårt stengolv. Om jag hade varit hund hade jag också rymt om jag fick chansen. Dock tror jag mer på versionen att hundstackarn dog än att den rymde.
Ja herregud man blir så trött.... jag har också skrivit på, vilket äckligt psyco!
Vidrigt är det  Hur kan sådant få kallas konst ?Naturligtvis har man skrivit på protestlistan,bara det nu gör nytta också så de får stopp på galningen
Rosmarin
16-06-2008, 17:21
Påskrivet var det här!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|