Jag har en äldre syrenbuske som är relativt yvig. Detta är andra sommaren vi bor i huset och jag tänkte inte på buskarna förra sommaren. Hur som helst är syrenbusken så gott som kal, det finns förkrympta blommor och blad ytterst i topparna men resten är nästan helt kal. Det märkliga är dock att ca en tredjedel av busken är helt frisk och grön och fin. Det kommer även nyare skott från roten som ser helt ok ut.
Jag antar att det är någon sjukdom. Vi använder inga bekämpningsmedel eller gödsel. Ska jag såga ner de sjuka delarna eller kan den hämta sig? Ska jag behandla på något annat sätt än med sågen?
Tacksam för svar.
Miko
Jag tror att du är slarvigt med vatten exat sista åriga i Sverige behöver buskar och häckar mycket vatten och Syren tycker INTE om torka, vad du SKA GÖRA.:
1 NU TA BORT ALLA SKADAD DÖDA GRENAR OCH TORKA och bränna dem..
2 UNDER Jas tiden du kan klippa hårt det kommer nya färska grenar.
Lycka till, H: Bassam
Det finns några sjukdomar som drabbar syrén och som gör att delar eller hela buskage dör. Det är inte helt vanligt men åtminstone här rapporteras det oftare än förr.
För att veta om det är vissnesjuka eller syrenbakterios måste man veta hur bladen ser ut innan de vissnar, men oavsett det så är receptet ungefär detsamma - tag bort och bränn eller forsla iväg det sjuka, avvakta och se om det sprider sig. Är det vissnesjuka kan fler buskar bli smittade och då bör hela plantan med rötter tas bort och jord bytas ut innan man planterar igen.
Alla plantor nu som inte fått regn men sol och vind på senare mår bra av att vattnas, även om man med detta inte vaccinerar mot endera angreppet.
Ok, tack för råd. Det verkar ju ganska klart.
Sågen får tala.
Sen hoppas jag det inte sprids, om det nu inte är torka förstås. Det har ju verkligen vart torrt, men de andra buskarna (syrenerna) mår ju bra trots att de växer under samma förhållanden.
Miko
Gossen Ruda
13-06-2008, 07:32
Så där ser det ut när mina syrener angripits av honungsskivling. Delar av buskaget förtvinar och dör medans andra lever vidare och det kan även komma nya rotskott. Med reservation att det kan vara någon sjukdom som dödar först och att honungsskivlingen tar chansen, men svampens fruktkroppar dyker upp lika säkert som självdeklarationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.