oliv
Jag behöver förslag på vita eller gula perenner som blommar i juni.

Det är i min oranga-gula-violetta rabatten som jag har fått en färgkrock.

Det är först nu min sticklingsplanterade azalea (köpt som Martha Hitchcock, men utan ljust mitt, så det måste vara en annan sort) blommar och färgen är mycket mer rosa-lila och passar inte till den eld-oranga azalea mollis som växer bredvid. ohmy.gif

Den oranga azalea bleknar i jämförelsen, vilket jag tycker är synd. -cry-.gif

Då jag inte har så mycket utrymme kvar för surjordsväxter, så är enda alternativet bredvid (orange-rosa) rosen Westerland. Färgerna slår inte ut varandra, men det behövs något dämpande emellan.

Något vit eller gult har jag tänkt mig (under rosen växer violett kattmynta och geranium).

Jag behöver alltså lite förslag på perenner som blommar samtidigt (juni). flirting.gif

Bifogar inget foto, för azaleans färg stämde inte alls på bilden som jag tog... biggrin.gif

...Jag vill helst inte behöva göra mig av med den rosa-lila azalean, för den har en så otrolig blomningsvilja fast den inte passar in någonstans... whistling.gif
Ingrid Zon3
Det finns ju ganska mycket vita varianter, beror mest på hur höga du vill ha dem?

Vita iris, geranium, vallmo, pioner, blågull, campanula är några exempel. Silverarv om man inte är rädd för expansiva marktäckare.

Både iris och pioner finns ju i varianter med både vitt och gult i blommorna. Något som jag kallar prästkragar blommar hos mig men det kanske är ett ogräs för den har hittat hit själv smile.gif
oliv
Jag tänker mig något lite i höjd, utan bredd. Bara som färgklick.

Azalean kommer att växa lite under rosen som växer mycket kraftfullt upp till taket.

Kanske en iris kan passa. Vilken vit eller gul iris blommar just nu? confused.gif

Hade gärna haft något typ höstflox fast på våren.

Kom gärna med fler förslag.

[redigerat: iris]
Ingrid Zon3
Vit Allium kanske?
oliv
Tack för alla förslag!

Jag har googlat lite efter vita irisar och tror att detta kan bli riktigt fint! Detta ska jag testa.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon