Full version: Trädval i zon 6
LinusE
Hejsan. Jag har en stor stugtomt i krokarna kring storforsen i Älvsby kommun (norrbotten) som ligger i zon 6. Jag är biodlare och är därför i farten med att plantera träd och växter som är till nytta för de små liven.
Jag har funderat på följande träd:
Skogslönn
Skuggmorell
Jämtlands- eller Jättepoppel

Är det någon som har erfarenhet av dessa i zon 6? Poppeln torde väl inte vara något problem men Skogslönnen går väl egentligen bara till zon 5? Vad rekomenderar ni för växtplats för skuggmorellen? Är den känslig för vind och i vilket solläge trivs lönnen respektive morellen? Alla tips är välkomna! Jag undrar också om någon har bra tips vid planteringen av ovanstående träd? Vad man ska blanda ihop för jord, storlek på gropen osv?

Tacksam för svar! / Linus.
KURT
Skuggmorell kan bli lite tufft, det kanske går i gynnsamt läge. Men å andra sidan kan man ju lätt så den från frö, så man kan sätta många plantor. Annars finns det andra körsbärssorter som går längre norrut än skuggmorell:

http://www.blomqvistplantskola.com/frukt6.php

Tidigt blommande träd borde väl vara viktigt för bina, t ex vide och sälg. Annars har jordbruksverket sammanställt en bra skrift om pollinering av frukt & bär, där finns också en tabell som visar hur mycket pollen olika buskar ger. Saskatoon och aronia kan t ex vara bra alternativ i norr även havtorn fungerar bra, den är visserligen i huvudsak vindpollinerad men vad jag förstår skall den ändå ha nektar åt bina.

http://www.sjv.se/download/18.1c72e9571185...ring_Jo08_6.pdf
Huggorm
Ett annat tidigt blommande träd som trivs i Norrbotten är häggen, den är en av mina absoluta favoriter bland de träd som klarar riktigt höga zoner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon