CITAT (Marcelo @ 10-06-2008, 16:38)

[attachment=19522:suckulent.jpg]
fick denna idag o den e allmänt hängig o så. jag vill ha lite tips. ska jag beskära den? i så fall hur?
omplantering kanske behövs. kaktusjord antar jag...
ska man låta "bebisarna" va eller tar dom kraft av den stora växten?
all hjälp uppskattas.
-marcelo
beskär den inte nu utan i feb-mars problemet är att Paradisträd får lätt vecka vinter skott ( dom kan växa även i mörker om där bara finns värme ) , beskär den nu kommer den få nya skott dvs veka,bleka vinterskott vilket i sin tur ger en instabil planta . beskär ovan för en sådan ''ring'' ca 5mm ovanför du har ju sådana på hela stammen , lite svårt att säga men där bladen och grenarna kommer ut ska du beskära ,beskär du i feb-mars är ljuset bra eller börjar bli bra för en bra och kraftig tillväxt och då får den ''bättre'' och ''stadigare'' skot som ger en stabil planta och det är viktigt på dessa växter .
den vill stå i full sol både vinter och sommar . under sommaren vill den ha mycket vatten men låt den ändå torka upp ge dne näring en gång i veckan från april-mag till aug . sätt gärna ut den under våren-sommaren-hösten
(när det är ca +10c +15c ute , ta in vid vårfrost) .
ta in den innan frosten sen på hösten , har du svalt utrymme så trivs den bättre där under vintern . annars funkar vanlig rumstemp men då blommar den inte så bra . håll den torr under vintern
du planterar om den på våren , i jord som du blandar upp med leca .
det som hänt din planta att den fått långa grenar är att den stått varmt på vintern och i dåligt ljus på vintern men även kan det vara att den fått mycket vatten på vintern . dom röda bladen tyder på att den stått varmt och mycket soligt antagligen hänt på sommaren eller våren bakom ett fönster .