Undrar om nån kan tipsa om vilken växt som med fördel kan planteras på mkt solig sluttande bergig sandig perennslänt? Tidigare fanns här en fantastisk timjanmatta som tyvärr tagits över av allehanda ogräs? Kan odlas erbjudande på aubrietia blue whale vara ett bra val? Vad händer efter blomningen? Mvh Lisa
Ingrid Zon3
10-06-2008, 22:51
Har inte full koll på just den växten men det har varit en hel del "slänttrådar" med växtförslag här i vår, kolla t.ex.
denna eller
denna.
Du lär nog vara nödd att ta bort ogräset först oavsett växtval.
Hur stor är slänten? Och vill du bara ha superlåga växter som timjan där?
Tack för tipssidorna. Slänten är 2 x 10 m ca men en tredjedel är av lite mer buskig karaktär. Resten vill jag bara ha som en låg matta och som gärna håller sig fin hela sommaren. Tex när aubrietian blommat klart, är det fina blad sen resten av sommaren? Eller om man kombinerar aubrietian med andra lågväxande torktåliga soltåliga växter som blommar i omgångar? Odlas erbjudande med 3 plantor för 39 är nog det som passar plånboken dessutom då ganska mkt plantor behöver köpas in. Mvh Lisa
Jag har ett fint fetblad som växer till kuddar på bergen, först gröna fina under vår/försommar, sen blommar de gult, på hösten blir bladen röda, väldigt vackert. Ska se om jag kan lägga in bild.
Hittade två bilder där du kan se hur det växer "kuddar" runt om på alla berg, på bild 2 ser du dem i bakgrunden på berget lite var stans.
Lilla Sibirien
11-06-2008, 20:17
Vilket fint berg du har, vad är det för något som blommar blått i förgrunden på den ena bilden?
Verkligen fint berg! Det gula fetbladet var ett bra tips. Jag undrar oxå vad det blå är på båda bilderna, mkt speciell färg på växten i första bilden i bakgrunden?
Tycker oxå att du ska ha Strandtrift, om du gillar rosa. De ser ut som små blågröna grästuvor och sedan blommar de med gräslöksliknande,rosa bollar i juni-juli och med enstaka bollar även senare. De finns även i vitt och med röda blad. Man kan sätta många tuvor tillsammans med 15-20 cm emellan så växer de såsmåningom ihop till stora tuvor.
Silverarv är ju också ett tips...är ju alltid vackert silvriga även när de inte blommar.
Tack för era svar. Har inhandlat det gula fetbladet idag och rensat bort allt förkastligt ogräs. Silverarv är ju också ett bra tips. Mvh Lisa.
Hej enlg! Jag har missat att svara, men det intensivt blå är Praktveronika, trivs i torrt och soligt läge.
Praktveronika, det blir till att söka efter imorgon! Supervackert! Mvh Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.