Malvablomma
Jag har blivit med hus och tittar med nyfikenhet i rabatten på allt de fina om tittar fram/upp... Men denna växt vet jag inte vad det är.. En lilja tror jag men vilken sort???

Hjälp mig ni kunniga!!!

Liljor.jpg

Lilja sida.jpg

Lilja.jpg

/Malvablomma
confused.gif
eden
Det är troligen en Kejsarkrona, en mkt. gammal vxt. som du ska vara rädd om. Det är en lökvaxt och den går att dela. mvh.Eden
Berith
Jag gissar mer på brandlilja! smile.gif

Fast nu när jag läser på Virtuella floran så har brandliljan kallats kejsarkrona förr.
Ulf Eliasson
Det ser ut som en saffranslilja (Lilium bulbiferum var. croceum). Det kan vara en brandlilja (Lilium bulbiferum var. bulbiferum) också, men den senare bildar bulbiller (smålökar) i bladvecken. Kejsarkrona är en slags Fritillaria som ser helt annorlunda ut.

Brandlilja och saffranslilja

Kejsarkrona

Berith
CITAT (Ulf Eliasson @ 11-06-2008, 07:06) *
Det ser ut som en saffranslilja (Lilium bulbiferum var. croceum). Det kan vara en brandlilja (Lilium bulbiferum var. bulbiferum) också, men den senare bildar bulbiller (smålökar) i bladvecken. Kejsarkrona är en slags Fritillaria som ser helt annorlunda ut.

Brandlilja och saffranslilja

Kejsarkrona

Tack för den infon Ulf, att det finns två likadana men ändå olika. Det verkar som om jag har båda varianterna... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon