|
ErikaLa
11-06-2008, 00:05
Jag har just inhandlat 5st smultronschersminer som jag tänkt ha som "häck" vid utkanten av gården. Men jag blev så osäker om jag verkligen kommer att bli nöjd. Är det någon som har dessa buskar som något häck liknande? Hur hög blir dem? På lappen står det 1-1,5m, men jag undrar om jag kanske inte vill att de ska bli lite högre. Kanske är det någon som har några bra bilder på hur de kan komma att se ut? /Erika
Gossen Ruda
11-06-2008, 07:41
Det beror nog myckat på var och hur den planteras mm. Jag har en i stan, zon 1, som står ganska skyddat och är över 20 år. Den är stor och vid och över 2 meter hög. Vid sommarstugan, zon 3-4, har jag en som knappast är mer än metern hög för den fryser ner då och då och den står mer utsatt.
Jag har 3 st, i zon 2, som står framför en slänt i ganska soligt läge och de är ca 2 meter höga. Ska försöka fixa en bild, men de blommar inte ännu hos mig.
ErikaLa
11-06-2008, 08:25
Jag bor i gränslandet mellan zon 6 och 7. Den skall vara härdig för detta område så jag hoppas då på det. Ja det skulle verkligen vara roligt att få se lite bilder. Har kollat i mina trädgårdsböcker och på internet men mestadels av bilderna är oftast närbilder. Har ju inte planterat ner dem ännu, kanske man ställer dem någon annan stans om jag känner att det blir helt tokigt. /Erika
Jag har min Philadelphus Smultronschersmin ’Mont Blanc’ i skyddat söderläge, den är härdig till zon 5. Vill du ha schersmin som häck och vill ha den högre än 1-1½ meter så föreslår jag att du väljer Philadelphus x lewisii 'Waterton' även kallad Norrlandsschersmin, den är härdig till zon 7. Den växer relativt fort och blir 2 - 3 meter hög. Den doftar gott den med fast kanske inte lika utpräglat kraftig doft som smultronschersminen.
Var nyss ut och fotade min smultronschersmin... [attachment=19539:smultronschersmin.jpg] Den köpte jag förra året, den är nu ca 1 meter hög och ca 70-80 cm bred.
ErikaLa
11-06-2008, 12:14
Tack för alla tips jag fått. Ringde på stället där jag köpte buskarna och de sa att om jag ville byta till några andra så skulle jag få göra det. Då sa hon att doftschersmin var ett förslag också. Hon trodde att norrlandsschersmin kunde bli ca 2-3m. Tror däremot jag sparar nån, såg på kortet på smultronschersminen att den nog kan bli fin någon annan stans på tomten. /Erika
Margith
11-06-2008, 12:46
Både smultron- och doftschersmin är härdig till z5. Vill du ha dem friväxande som häck tror inte jag att det fungerar i z6-7. Jag har en 3 år gammal Smultronschersmin som står utsatt, ungefär som en häckväxt, i z6. Den är nu 50-60 cm hög och har inte blommat ännu. MEN den har hittills inte frysit ner en enda millimeter. Norrlandsschersminen tycker jag är det enda alternativet, om du absolut vill ha en schersmin. Visst den blir säkert 2-3 m. Min, som står lika utsatt som smultronschersminen är knappt 2 meter efter 6 år.
CITAT (Margith @ 11-06-2008, 13:46)  ...../Jag har en 3 år gammal Smultronschersmin som står utsatt, ungefär som en häckväxt, i z6. Den är nu 50-60 cm hög och har inte blommat ännu. /..... Min Smultronschersmin är ett år yngre än din och den blommade lika mycket i fjol som när jag köpte den året innan (och den är just nu full av små knoppar) - men så står den också i en söderrabatt med vindskydd från både öst, väst och norr.  Flytta din lilla buske till ett mer skyddat läge så ska du se att den kommer att blomma och sprida sin underbara smultrondoft!
Ezereht
11-06-2008, 14:08
hur härdig är guldschersminen då? jag letar den men hittar ingenstans. Här har dom däremot en massa av någon finsk sort med ganska röda grenar
Philadelphius coronarius 'Aurea' - Guldschersmin, är en gulbladig form av doftschersmin. Den blir ca 2 m hög är härdig till mellansverige, zon 4-5.
Vad heter den där finska sorten? Finnarna ligger i framkanten när det gäller att ta fram bra sorter för odling i kallt klimat.
ingrids
11-06-2008, 14:43
Enligt odlargladjen.se ska gulbladig schersmin eller guldschersmin vara "härdig till minst mellansverige". Tumregeln brukar väl vara att gul och brokbladiga sorter inte är fullt så härdiga som sina grönbladiga släktningar (det är något med att ha gott om klorofyll och bli stor och stark ...)
Lilla Sibirien
11-06-2008, 19:00
Jag har en gulbladig schersmin och bor i zon 3-4, har haft den ca 4 år. Och den är på väg att åka under spaden. Varje vår har den kommit bra igång och därefter har frosten gått hårt åt den och jag har klippt ner den till hälften varje vår. I år har jag inte brytt mig om att klippa den och nu är den ca 50 cm hög . Frusen schersmin 2.jpg Frusen schersmin.jpg Busken är planterad vid södervägg, kan också tillägga att här fryser oftast syrenblommen. Detta år frös syrenblommen, kastanjeblommen, klätterhortensian, flocknävan som omger busken fick gulbruna kanter och rönnsumaken. Kan tillägga att de nyplanterade rosorna tog ingen skada. Hur bedömmer man härdighet? Ja, inte vet jag, som bor i lilla Sibirien. (vi ligger lågt men vindskyddat)
min smultronscherzmin blommar för fullt nu i z2. den är lite drygt två meter hög och ganska buskig.
alkanen
14-06-2008, 17:05
Kan man ha en smultronschersmin i kruka på balkongen? De som Erika köpte ska ju tydligen bli 1-1,5 meter, och det låter ju ganska rimligt för en balkong?
CITAT (alkanen @ 14-06-2008, 18:05)  Kan man ha en smultronschersmin i kruka på balkongen? De som Erika köpte ska ju tydligen bli 1-1,5 meter, och det låter ju ganska rimligt för en balkong? Det borde funka alldeles utmärkt, i en rätt stor kruka med lecakulor i botten!
alkanen
15-06-2008, 14:30
CITAT (Betty @ 14-06-2008, 21:10)  Det borde funka alldeles utmärkt, i en rätt stor kruka med lecakulor i botten!  Perfekt. Tack tack. Ska man då ha en stor kruka med ett lager kulor i botten och sen jord direkt på, eller en innerkruka ovanpå kulorna?
CITAT (alkanen @ 15-06-2008, 15:30)  Perfekt. Tack tack.
Ska man då ha en stor kruka med ett lager kulor i botten och sen jord direkt på, eller en innerkruka ovanpå kulorna? Stor kruka med ett lager, typ 10 cm, lecakulor i botten. Lägg odlingsväv över lecan innan du häller jord i krukan så kan du återanvända lecan när/om du planterar om.
Aqvakul
15-06-2008, 17:55
Philadelphus ’Mont Blanc’ är verkligen en helt underbar buske, som jag helt enkelt inte kan vara utan i min trädgård. Normalt är jag ingen "zonknäckare", men med "Mont Blanc" hade jag inte tvekat att försöka. Bättre dock att misslyckas med en eller annan solitär, än med spridda plantor i en häck.
alkanen
15-06-2008, 18:04
CITAT (Betty @ 15-06-2008, 18:49)  Stor kruka med ett lager, typ 10 cm, lecakulor i botten. Lägg odlingsväv över lecan innan du häller jord i krukan så kan du återanvända lecan när/om du planterar om. Tack så mycket för infon. Nu blir det till att köpa en schersmin till våren =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|