Full version: Stäppsalvia, dela
Ingrid Zon3
Jag har en vit stäppsalvia som är inne på tredje året och börjar bli gigantisk, 60 cm i diameter, och jag börjar fundera på om man inte ska dela på den. Men ska man göra det på våren eller hösten?

Den blommar ju mest hela växtsäsongen juni-sept enligt perennboken, och jag har för mig att den ev. höll på in i oktober förra året. Nu är det för sent, gissar jag, den har börjat blomma och då är det ju dumt att bråka med den.
Ophelia
Bästa är väl att dela den på våren innan blomningen för den har ju den trevliga egenheten att den blommar, blommar och blommar när den väl sätter igång och skulle den inte göra det så kan man ju kapa den efter blomning och då får den sprutt (kan ju även funka att passa på att dela den då). Jag har delat även blommande ex och det har inte varit så knussligt.
Ingrid Zon3
Jo, det är verkligen en favorit! Konstigt nog verkar de blåa inte vara lika vitala.

Minns du om det var yxa och spett som gällde, eller är den lätt att dela?
Ophelia
Fiskars spetsiga spade funkade fint tummenupp.gif

Jag är verkligen förtjust i stäppsalvior (samt även kantnepeta som funkar på samma sätt och är otäckt lätt att ta sticklingar från). Det är en bra växt som är "mycket blomma för pengarna" då den är ganska tålig mot torka, blommar länge och håller färgnyanser som funkar nästintill överallt.
Ingrid Zon3
Nu spinner jag iväg rejält: Hur tar man sticklingar från stäppsalvia?

Funkar det kan jag ju få massor yahoo.gif , rotknölarna från odla har inte tagit sig nämligen...

Kantnepeta har jag också massor men mina katter håller dem kort, bokstavligt talat. Men de hinner blomma i alla fall.
Ophelia
Jag har inte testat med sticklingar från stäppsalvia utan bara från kantnepeta men jag är ganska övertygad att det skulle kunna gå genom att ta bassticklingar av plantorna (skulle faktiskt försöka även om det inte är vår) precis som man kan göra gällande riddarsporre. Därefter sticka dem i lämplig jord, hålla fuktigt och vänta på det bästa. Jag skulle även försöka ta en vanlig stickling från en kvist och sticka i jord, det har jag gjort med nepetorna och de växte som sjutton yes.gif
Ingrid Zon3
Jag sökte lite och hittade följande om tips toppsticklingar av stäppsalvia.

Nu tar jag ett steg närmare monokultur... biggrin.gif
Ophelia
Härligt! Jag ska oxå testa men jag är så nyfiken så jag provar nog både det ena och det andra sättet tummenupp.gif

Ska köpa "Caradonna" och föröka för den som planta är ganska dyr (men ursnygg!!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon