Full version: Marie Curie?
*Humlan*
Jag fick en ros i födelsedagspresent igår, ett säkert kort när man ska välja present till mig! *ler* Men den här rosen; Marie Curie, hittar jag ingen som helst fakta om!

Jo jag har fått fram att den är framtagen av en fransk förädlare 1997, tillhör floribunda-gruppen men inget om sjukdomsresistens eller härdighet. Iofs är inte härdighet något problem då jag bor i zon 1 men för min egen nyfikenhets skull så vill jag gärna veta.

Finns det någon här som har erfarenhet av den här rosen? Som kanske vet mer och vill dela med sig av lite fakta om rosen? Det underlättar när man ska sätta ut den i trädgården om man vet lite mer.
Christina i Taxinge~
Grattis i efterskott på födelsedagen! biggrin.gif

Jag har ingen egen erfarenhet av rosen, men enligt "RHS Encyclopedia of roses" klarar den amerikansk zon 5.
Att jämföra amerikanska zoner med svenska går inte egentligen, men utifrån det skulle jag ändå gissa att det motsvarar svensk zon 2, kanske 3.
Sjukdomsresistens har jag ingen aning om.
Den räknas ibland också som s k marktäckare, dvs den blir markant bredare än hög i växtsättet.

Fanns det ingen etikett som medföljde rosen....? Jag tror inte den är så vanlig i Sverige?
Eller kanske togs etiketten bort för din skull - priset kanske stod där! smile.gif

*Humlan*
Tack!

Nej, ingen etikett i dess rätta bemärkelse i allafall. Handskriven med bara namnet på. Jag vet ju förstås var svärmor köpt rosen så jag kan ju fråga nästa gång jag är där. Så den blir bredare än hög? Hm, bra att veta! Tack!
svennis
Den är godkänd smile.gif
Kan se den från fönstret, den är några år gammal.
I år är den kraftig, strax under metern. Meilland ros

Marie Curri

Marie Curri 019.JPG

Marie Curri 016.JPG
*Humlan*
CITAT (svennis @ 11-06-2008, 16:12) *
Den är godkänd smile.gif
Kan se den från fönstret, den är några år gammal.
I år är den kraftig, strax under metern. Meilland ros

Marie Curri

Marie Curri 019.JPG

Marie Curri 016.JPG

Har du märkt att den är särskilt sjukdomsdrabbad? Vackra bilder, de ser ju lovande ut!
svennis
Bladen är blanka så där brukar inte bli något.
Klippte bort mycket barkfläck skada, men det har kommit nya blad biggrin.gif

Marie Curri 017.JPG

*Humlan*
Det låter ju toppen! Då ska jag bara klura ut vr jag ska gräva ner den! Tack för att du delade med dig Svennis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon