Full version: Mullbär?
Marit O
Beställde ett litet mullbärsträd här ifrån odla. När det kom hade det väl en 3-4 blad, men växer snabbt! Det kommer ut blad mitt på stjälken (känns fel att kalla en 13 cm pinne för "stam" så jag började fundera på: Behöver man forma den här plantan till ett träd för hand, eller fixar det sig av sig självt?
jegi
Vet inte om det rör sig om Morus nigra, alba, rubra eller accidosa, men sannolikt är det väl nigra el accidosa och eftersom du bor i zon 1 så är ju inte härdigheten några problem. Båda dessa senare kan ta form av både buske och träd så det är inte säkert att den fixar det själv. Däremot kan du lugnt vänta ett par år med beskärningen och låta den etablera sig ordentligt först.
Marit O
Tack för snabbt svar!
Jo det är en accidosa, "Mulle". Har bara hittat närbilder på bladverk och så så jag var osäker på vad jag skulle förvänta mig av växtsättet.

jegi
Har en sån själv sen i fjol och den tänkte jag stamma upp eftersom den är lite buskig. Trots att den är bara 30 cm hög så har den satt ordentligt med frukt. Fast dom är små förstås.
Har du en bra skyddad, solig plats så överväg M nigra som anses snäppet godare än M accidosa.
Ezereht
kan man äta mullbär?
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 11-06-2008, 23:40) *
kan man äta mullbär?

Det är det man har dom till wink.gif
Ezereht
Hur högt upp kan man ha dom zon-mässigt? Misstänker det är nått söderöver-grejs för jag tror aldrig jag sett något sådant.
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 12-06-2008, 20:43) *
Hur högt upp kan man ha dom zon-mässigt? Misstänker det är nått söderöver-grejs för jag tror aldrig jag sett något sådant.

Du har rätt. Den "riktiga" sorten (Morus Nigra?) går inte mycket längre än zon 1. Sedan finns det någon annan sort, med något mindre välsmakande bär, som går lite högre, men tyvärr inte till zon 5. Det finns nog andra här som kan berätta bättre om sorterna.
Marit O
Äsch då jag tvekade om jag skulle vara ortodox och leta rätt på en Nigra eller om jag skulle vara lat och ta accidosan ... skule förstås ha frågat här innan jag slog tilll... blush.gif

Jag har stor tomt, men inte hur stor som helst, men jag får väl se om det kommer en Nigra i min väg!
Bor i blåsigt läge i zon 1 i sydligaste Skåne.

Bassam
Mullbär som passar zon 5:
1vita vinbär Gullan slu Alnarp.
2 Lingon. Linnea
3 liten rosenkvitten (fKMotala f)
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Marit O @ 13-06-2008, 10:30) *
Äsch då jag tvekade om jag skulle vara ortodox och leta rätt på en Nigra eller om jag skulle vara lat och ta accidosan ... skule förstås ha frågat här innan jag slog tilll... blush.gif

Jag har stor tomt, men inte hur stor som helst, men jag får väl se om det kommer en Nigra i min väg!
Bor i blåsigt läge i zon 1 i sydligaste Skåne.

där kan du nog lyckas med dom flesta sorterna av Morus . svart mullbär överlever och växer i bra lägen upp till zon 3 men ger endast bra skörd i varma lägen i zon 1-2 . Mullbär 'Mulle' Morus accidiosa är väl den tåligaste av dom upp till zon 4-5 väl ? . Morus alba är härdigare än nigra och Morus rubra , Morus rubra har samma krav som nigra .

CITAT (Bassam @ 13-06-2008, 13:56) *
Mullbär som passar zon 5:
1vita vinbär Gullan slu Alnarp.
2 Lingon. Linnea
3 liten rosenkvitten (fKMotala f)
Lycka till, H: Bassam

vad ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon